tisdag, maj 22, 2007

Opinionen

Jag är allmänt sett ganska skeptiskt till opinionsmätningar. Lik väl tycker jag det är väldigt underhållande att studera trender och siffror för partierna, och antagligen är det just det som är meningen med opinionsmätningar. Varje enskild mätning säger väldigt lite. Inför valet i höstas låg Centerpartiet runt 5-6 % i mätningarna. I slutändan fick vi nästan 8 %. Volatiliteten på opiionsmätningar är ganska hög.

I söndags presenterades dock en mätning som i allra högsta grad var till min belåtenhet. Jag skulle kunna åberopa denna som bevis på att den borgerliga politiken äntligen börjar ge avkastning. Men eftersom jag tidigare varit en aning skeptiskt faller det. Socialdemokraterna backar hur som helst rejält i mätningen och Centerpartiet får ett stort uppsving. Kanske är det en ny trend vi börjar se. Människor märker hur deras valfrihet alltmer ökat och mer pengar finns kvar i plånboken efter att alla räkningar är betalda. Jag hoppas och tror att det går i den riktningen i opinionen.

Inga kommentarer: