tisdag, april 17, 2007

Veteranpolitik? Nej tack

Mikael Odenberg har på ett mycket effektivt vis utvecklats till den minister som står lägst i kurs hos mig. Avlyssningsförslaget var jag som du kanske kommer ihåg mycket kritisk till.

Nu ger sig Odenberg återigen ut i debatten med ett förslag som känns mycket märkligt. Odenberg vill se att Sverige skapar en "veteranpolitik" för att bättre ta om han de soldater som återvänder till Sverige. Hela utgångspunkten och perspektivet att militärer och soldater skall heroiseras och hjälteutmålas är för mig väldigt främmande. Veteranpolitik utgår ifrån att militärer som varit ute i stid skulle vara lite mer människor än vi andra. USA ser jag som ett skräckexempel på veteranpolitik. I valkampanjen brukar detta vara en av de största frågorna för kandidaterna. Som om våra samhällen inte har större problem än hur vi ska hedra människor som skjutit ihjäl andra. Veteranpolitik-Nej Tack.

4 kommentarer:

Peter Olevik Dunder sa...

Nja, veteranpolitik kan vara något helt annat. Exempelvis saknas i Sverige de veteranföreningar som är vanliga i andra länder. Föreningar där de som delar veteranupplevelser träffar varandra, talar ut och finner gemenskap.

Varför skulle de med dessa upplevelser behöva separata föreningar? Jo, därför att det är upplevelser som vi andra kan ha svårt att relatera till.

Ska staten stödja detta? Till del anser jag att det är samhällsekonomiskt försvarbart. Exempelvis för att undvika belastning på den psykiatriska vården.

Jag anser att återvändande soldater ska kunna känna ett stöd från deras arbetsgivare och att våra ytterst ansvariga som beslutat skicka dem även har en politik för följdverkningarna av beslutet.

Tim Svanberg sa...

Det ska bli intressant att se vad som kommer fram ur förslaget. Veteranpolitik kan ju kanske mynna ut i ett sätt att ta hand om soldater i psykatrisk mening. För det det är ju det som behövs. Har en soldat varit inblandad i strider där människor blivit dödade skall dessa tas om hand av psykatrin. Om de anser sig inte behöva detta är problemen större än vi tror. Men om jag känner Odenberg rätt finns det en risk att det blir en militärromantiserad veteranpolitik och en sådan vill jag inte se

Peter Olevik Dunder sa...

För en liten debatt i ämnet kan jag rekommendera http://militarareflektioner.wordpress.com/2007/04/15/ung-svensk-soldat/#comments
http://militarareflektioner.wordpress.com/
2007/04/15/ung-svensk-soldat/#comments

"Har en soldat varit inblandad i strider där människor blivit dödade skall dessa tas om hand av psykatrin. Om de anser sig inte behöva detta är problemen större än vi tror."

Vi har olika behov men en mycket naturlig reaktion är att stöta ifrån sig både känslor och insikten om att man kan behöva hjälp. Dock är vår svenska kultur mer öppen för att det är OK att söka hjälp än exempelvis en brittiska, så vår veteranpolitik måste utformas efter våra förutsättningar.

Anonym sa...

lart mycket