tisdag, april 24, 2007

Malmström bör väljas till ny ordförande för fp

I efterdyningarna till Lars Leijonborgs avgång är det dags att diskutera efetrträdare. Jag vet mycket väl att det inte är min uppgift att välja fp-ordförande, ändå tänker jag ge mig in i leken. Som flera ledarskribenter sagt har fps nästa ordförande två egentliga uppgifter.

1. En politisk nystart i folkpartiet

2. Att ytterliga intensifiera samarbetet inom allians för Sverige


Den första uppgiften är för mig som Centerpartist egentligen ointressant. Den andra uppgiften är den som får mig att se vikten av att Cecilia Malmström väljs. Cecilia har ett mycket brett politiskt register och kunnig på många områden. Hon behärskar flera språk, doktorerat i statsvetenskap och har suttit i EU-parlamentet. Där andra har slutat sitt politiska verk har hon faktiskt börjat. Detta är bra argument för att välja Cecilia men det allra starkaste argumentet är alliansargumentet. Hon är en allianspolitiker ut i fingerspetsarna och kommer att kunna kommunicera med de andra allianspartierna alldeles utmärkt. En mycket viktig egenskap som absolut inte får ses som en andraprioritering när folkpartisterna väljer ny ledare. Om JanBjörklund väljs till ny ledare finns kanske risken att impulsiva mediala utspel i syfte att profilera fp sätts före alliansen och det vinner ingen på.

5 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Tim Svanberg sa...

Irrelevanta kommentarer raderas

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Tim Svanberg sa...

Som sagt, endast kommentarer relevanta för blogginlägget ligger kvar