torsdag, april 12, 2007

Tankar kring rättegången

Jag har med intresse följt efterdyningarna till dataintrångsskandalen som kom fram i valrörelsen. Först och främst tycker jag det hela är djupt tragiskt. Mäniskoöden har mer eller mindre slagits i spillror och det demokratiska Sverige har väl också fått sig en törn (det lät högtravande).

Det man ska ha klart för sig är ju att i varlrörelsen som var en av de jämnaste på mycket mycket länge var det ett mycket upptrissat tonläge där inte minst vi i Centerpartiet fick ta mycket skit från personer från vänsterkanten som inte drog sig för någonting. Hur detta kunde slå mot oss som individer hade man inte en tanke på (hoppas jag). I detta klimatet tog sig en ung folkpartist in i Socialdemokraternas interna nätverk och hämtade information som skulle användas i valrörelsen. Jag hörde tidigt i valrörelsen rykten om att ett strategidokument från sociialdemokraterna var ute på vift. Hur detta såg ut eller vilken som hade tagit fram det fick jag inte reda på. Faktum är att jag direkt när jag fick reda på att vissa folkpartister hade brutit sig in i nätverket inte kopplade strategidokumentet med intrångsskandalen.

Jag tror att alla är beredda att nu efter domslut lägga det här bakom oss och ta nya krafter. Att vidare ta upp frågna och elta den ännu mer är snarare tecken på krokodiltårar än chock.

Inga kommentarer: