tisdag, juli 13, 2010

Reaktioner på undersökningen

Det blev fullt genomslag för min undersökning om aktiviteten i Ronenby kommunfullmäktige. Låt mig börja med Jan Rumes(pp före detta sd) kommentar på sin blogg. Han tar uppenbart åt sig av undersökningen. Vad han missat är att jag faktiskt skriver i min undersökning att han lagt 4 motioner vilket är klart över genomsnittet. Nåväl Rume anser att jag ska sopa framför egen dörr eftersom jag under perioder 2006-2010 ansökte om entledigande från mitt ersättaruppdrag i kommunfullmäktige, ersättaruppdrag i kommunstyrelsen samt ordinarieuppdrag i gymnasienämnden. Anledningen till att jag under denna period inte kunnat ha kvar dessa uppdrag är att jag 2007 fick jobb som rådgivare på en av Sveriges största banker i Malmö och därmed också flyttade dit. Att flytta för att vidga vyerna, skaffa erfarenhet och jobba kan väl knappast ses som något negativt, eller? Då är det väl betydligt värre att under perioden 2007-2010 varit ordinarie ledamot i kommunfullmäktige utan att säga ett knyst och dessutom skylla på att ingen skulle lyssna om man sade något. Rume säger slutligen att jag är en Centerpartist med Sverigedemokratiska åsikter. Snälla Rume sedan när blev SD Klassiskt liberala? Jag anser att välfärdsstaten är omöjlig som konstruktion, för fri invandring, anser att skatt är en form av tvångsarbete, motsätter mig samhällsbygge, motsätter mig nationalstater, vill ersätta dagens socialförsäkringssystem med privata försäkringar, anser i grunden att kultur aldrig ska finansieras med skatter etc etc. Sverigedemorkatisk politik? Varsågod att argumentera. Mina ideologiska förebilder är: F A hayek, Robert Nozick, John Locke och Ayn Rand. Varsågod att fortsätta argumentera Rume.

Vidare till det huvudsakliga. Flera ledamöter sitter alltså tysta på Ronneby kommunfullmäktiges möten. 10 personer, de flesta sosar, en moderat och två sverigedemokrater har inte aht ett knyst på hela mandatperioden. Detta är ett demokratiskt problem. Ann-Margret Olofsson (s) förklarar i sydöstran att anledningen är att Jan Anders Palmqvist (kommunalråd) för deras talan. Det var den absolut sämsta bortförkalring jag någonsin hört. Ska vi då kanske titta på ett system med endast en företrädare per parti som får en röstmängd tilldelad efter hur många röster partiet fick i valet? Jag kan garantera att ett kryss på mig i valet till kommunfullmäktige leder till aktivitet i kommunfullmäktig. Om du inte vill ha aktivitet utan istället lydiga knähundar finns det som sagt alternativ .

5 kommentarer:

Jan Rume sa...

Jadu så stod det inte när det begav sig Mr Svanberg i BLT att du slutade för att du skulle vidga vyerna, det stod att du fick lämna alla dina uppdrag då du var skriven i annan kommun sen beklagade du dig "att man kunde ju inte veta allt". Nu är det tyvärr så att BLT ägnat sig åt att plocka bort en mängd artiklar från webben( detta har givetvis Tim Svanberg kollat upp ) under senare tid, varför vet jag inte så jag kan tyvärr inte länka till artiklen där Mr Svanberg figurerar. Så när tid ges ska jag bege mig ned till BLT och ta en kopia på prasselversionen av denna artikel ;-) sen i övrigt när det gäller Mr Svanberg och SD så tycker jag att artiklen rätt bra beskriver likheterna :)

http://www.blt.se/nyheter/blekinge/han-vill-ha-utegangs-br-forbud-for-brakiga-unga(194781).gm

avslutningsvis kan jag även nämna att socialdemokraten Håkan Juholt varit uppe i riksdagens talarstol 1 gång för perioden 2006-2010 men ändå är han en av de som det talas mest om :)

http://www.barometern.se/nyheter/oskarshamn/hakan-juholt-mest-omskriven-i-media(40453).gm

Tim Svanberg sa...

Du är fullkomligt välkommen att publicera artikeln. Scanna över den till mig så kan jag publicera den på min blogg. Är SD klassisk liberala?

Jan Rume sa...

Varför undviker du att förklara dig över ditt förslag om utegångsförbud för unga ?

Såväl moderater och SD har framfört samma totalt sanslösa förslag.(se länk)

http://kvp.expressen.se/nyheter/1.1552302/sd-och-m-kraver-utegangsforbud-i-rosengard

Tim Svanberg sa...

Min åsikt är att statens huvudsakliga uppgift är att garantera att äganderätten inte kränks samt att ingen kränker en annan människas oinskränkta rätt att göra egna val. Sen måste vi diskutera hur detta ska gå tllväga. Ett annat alternativ som jag numera kanske anser är mer rätt är att genom skadeståndsanspråk gentemot de juridiskt ansvariga utkräva ansvar.

Jan Rume sa...

Där har du din artikel Tim, de uppgifterna som beskrivs där rimmar illa med de du lämnar på din blogg.

Imorgon postar jag uppföljaren även det en läsvärd artikel om Mr Svenbergs ageranden som politiker.

http://janrumes.wordpress.com/2010/07/13/svanberg-blir-upprord-over-fakta/