söndag, juli 11, 2010

I Nilsson (s), Andersson(s), Olofsson(s),Håkansson(s), Svensson(s),Hansson(s),Gylling(s), Karstensson(m) är era platser lediga?

Ärligt talat: Varför är ni tysta. Inte en motion, inte ett anförande, inte ett enda deltagande i debatterna. Det verkar som att ni sitter helt tysta på fullmäktigemötena och tycker ingenting.



Kommunfullmäktige är demokratins centrum i en kommun. Det är här olika åsikter stöts och blöts. Förslag och idéer lämnas in, behandlas och diskuteras av våra folkvalda politiker. Som ledamot i fullmäktige förväntas du föra fram de åsikter då framfört i valrörelsen och omvandla dessa åsikter till konkreta förslag. Du förväntas försvara och slåss för dina åsikter.



Det finns flera ledamöter i kommunfullmäktige i Ronneby som inte verkar tycka någonting, vad beror er tystnad på? Jag har under en tid "granskat" fullmäktigeledamöterna i Ronneby. Jag har tittat på deras aktivitet i form av hur många motioner de lagt och hur många fullmäktigemöten de har framfört sin åsikt på genom att närvara i debatterna. Resultetet visar att 10 ledamöter aldrig har yppat sin åsikt under perioden 2007-01-01 till 2010-07-01. Det ligger ett tungt ansvar på dessa att förklara och framhäva var de har gjort sina insatser. Tilläggas ska att exempelvis Lena Karstensson (m) har varit mycket aktiv i exempelvis byggnadsnämnden. Det är en demokratisk rättighet för väljarna i Ronneby att få se hur detta ser ut.


Om jag blir inkryssad i kommunfullmäktige kommer jag inte att sitta tyst. Jag kommer att vara väldigt aktiv och företräde alla de som valt mig.



Nedan följer lite statistik från min granskning. Om du vill ha hela granskningen kan du få den via mail. tim.svanbergsnabelacenterpartiet.se





Sämst deltagande i debatter, samtliga 0 % deltagande:



Ingrid Nilsson (s)

Birgitta Andersson (s)

Ann-Margret Olofsson(s)

Johnny Håkansson (s)

Eva Svensson (s)

Börje Hansson (s)

Thomas Gylling (s)

Lena Karstensson (m)

Magne Mjåtvedt (sd), dock 4 motioner

Jan Rume (sd), dock 4 motioner.

Bäst deltagande i debatter:

Jan Anders palmqvist, (s) 95%

Sune håkansson (rp) 82,5 %

Ronny Pettersson (v)82,5 %

Kenneth Micharlsson (c) 80 %

Roger Fredriksson (m) 77,5 %

Viktat per parti:

S 15,39 %

m 32,22 %

C 31,25 %

RP 43,13 %

FP 53,33 %

V 51,67 %

SD 4,17 %

MP 45 %

--------------------------------------------------------------------------------------------

Uppdatering: Som metod ha jag gått igenom samtliga protokoll från fullmäktige. Jag har fått kommentarer om att protokollen i vissa fall skulle vara ofullständiga. Vänligen meddela mig det i så fall så rättar jag genast undersökningen. tim.svanbergsnabelacenterpartiet.se

3 kommentarer:

Jan Rume sa...

http://janrumes.wordpress.com/2010/07/13/tim-svanberg/

Anonym sa...

Hur har du räknat? procent av tid, antal inlägg i debatten eller bara procent av ärenden där inlägg har skett? Det har ju en ganska stor betydelse när man ska bedömma hur aktiv någon har varit.

Tim Svanberg sa...

Hej Anonym. Jag har gjort som så att om en ledamot har yttrat sig på ett möte får denne ett poäng för det mötet. Antalet möten var 40 vilket innebär att jag i slutändan dividerade antalet poäng med 40 och fick då procentsatsen. jag skickar gärna excelfilen till dig om du vill studera materialet närmare. Tack för kommentaren.