fredag, maj 10, 2013

Nej till legalisering av cannabis

Med anledning av att Centerpartiets ungdomsförbund idag har tagit ett beslut om att de vill verka för att legalisera cannabis vill jag uttrycka mig med några ord. 

För det första är CUF en fristående organisation som Centerpartiet varken ska, kan eller bör styra. De är helt fria att ta vilka beslut de vill. 

Många CUFare är emot en legalisering av cannabis, CUF i Blekinge har röstat emot och reserverat sig mot beslutet. Distriktsordförande Håkan Petersson uttrycker det hela bra i intervjun i Sveriges Radio Blekinge. Patrik Davidsson från Kronoberg har på flera håll förklarat hur fel han tycker beslutet är. 

Centerpartiets ståndpunkt går tvärt emot CUFs besut. Personligen anser jag också att beslutet är väldigt fel och leder helt fel. En legalisering av droger leder till en förskjutning av toleransen, vad blir nästa steg?

3 kommentarer:

ps3 jailbreak sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
hj sa...

jag blir ledsen när jag läser åsikter som grundar sig på rädsla och okunskap och detta inlägg är inget undantag.

jag förstår att ett ungdomsförbund inte har lika mycket mycket att säga till om men det betyder inte att de inte har diskuterat flitigt och mycket om det här beslutet.

Till din fråga vad nästa steg blir tänker jag bara säga att vi har börjat i fel ände. naturligtvis skulle vi börjat med cannabis och senare diskuterat om den mycket farligare drogen alkohol, som orsakar våldsbrott och dödsfall till höger och vänster.

jag tycker det är på tiden att denna fråga kommer upp till slut och ju mer ni motståndare klagar och höjer rösten mot förslaget desto mer uppmärksamhet kommer denna frågan få, vilket är hela iden. För att kunna göra ett rättvist beslut måste all fakta fram och det händer inte om inte alla är med och diskuterar, så där får jag tacka er alla som är emot en legalisering.

Tim Svanberg sa...

Frågan tål definitivt att diskuteras. På inget vis är dagens drogpolitik optimal. Vi har ju stora problem med missbruk som läget är. En legalisering av cannabis tror inte jag skulle leda till att skadorna blir mindre. Min uppfattning är att användandet breddas pga större utbud.