fredag, maj 31, 2013

Hela landet ska vara representerat

På dagens tex-tv läser jag att få riksdagsledamöter bor i "särskilt utsatta områden". Endast 5 av riksdagens riksdagsledamöter bor i dessa områden.

- Om man bor på ett sådant sätt att man dagligen inte får input från ett tvärsnitt av befolkningen kan man få värderingar som en verklighetsuppfattning som skiljer sig kraftigt från resten av befolkningen säger Björn Gustafsson, professor och socialt arbete.

Det är ett intressant påstående. Jag skulle vilja veta vem som bor på ett ställe där man dagligen får input från ett tvärsnitt av befolkningen? Mig veterligen finns det ingen plats i detta land där man träffar ett "tvärsnitt" av befolkningen.

Det finns fler områden som skulle behöva representeras i högre omfattning än idag. Landsbygdens intressen speglas sällan i debatten. Endast Centerpartiet driver idag landsbygdsfrågor i Riksdagen. När våra landsbygdskommuner ständigt minskar i antalet invånare, när normen i debatten är storstadsfokus blir det än viktigare än tidigare att landsbygdens intressen tas tillvara. Centerpartiet ser stad och land hand i hand, men detta är vi tämligen ensamma om. För mig är det viktigt att hela landet är representerat. Men jag tycker det är lite väl mycket storstadsfokus när man menar att olika delar av Stockholm, Göteborg och Malmö ska vara representerade. Jag antar att exempelvis Gotlands valkrets har rätt svårt att välja representanter från "särskilt utsatta områden" till Sveriges Riksdag.

Inga kommentarer: