måndag, mars 12, 2007

Vad vill fp ?

Dagens dolkstöt står folkpartiets Erik Ullenhag för på DN-Debatt där han förklarar att Centerpartiet har blivit för liberalt och att detta kan skada Alliansen. Artikeln går i stort ut på att även om vi i C kallar oss för socialliberaler så är vi snarast nyliberaler och detta kommer vänstersidan att använda sig av och utmåla oss som högerspöken. Det är en märklig ståndpunkt för en som kallar sig liberal. Ullenhag menar alltså att den ideologi han tjänar är sprungen ur en idérörelse man gör bäst i att kalla högerspöke.

Att fp ibland kan vackla i sin borgerliga övertygelse är ju i sig inget nytt. Tänker på samarbetet med S i Ronneby där makten var viktigare än idé. Det är ingen hemlighet att fp är Alliansens svaga länk och jag skulle faktiskt inte förvåna mig om fp en vacker dag bryter sig ur Alliansen för vidare samarbete med socialdemokraterna även på riksplan.
Tänk er efter valet 2010 om Sverigedemokraterna kommer in i Riksdagen med en vägmästarposition, då är jag övertygad om att fp är det första partiet att gå ihop med Socialdemokraterna. Sorgligt men sant. Ullenhags debattartikel anser jag tyda mer på ideologisk vilsenhet än oro för var Centerpartiet är på väg.

3 kommentarer:

Jonathan Robertsson sa...

I hans artikel tycks det verka som om allt icke-socialdemokratiskt är nyliberalism (jag visste inte att USA var sossestyrt..)

Anonym sa...

Påminn mig nu: Vilket alliansparti var det som hade ett intimt samarbete med S på 90-talet?

Tim Svanberg sa...

Det var C som hade ett intimt samarbete med S. Till det kan jag bara säga. Those were the days, but those days are over.