måndag, augusti 19, 2013

Några korta tankar från Eringsbodaresan

Igår hade jag förmånen att få följa med på en resa runt Eringsboda. Det var samhällsföreningen som anordnade en rundresa för politiker och chefer inom Ronneby kommun för att diskutera landsbygdsutveckling  utveckling i allmänhet och positiv utveckling för Eringsboda i synnerhet. Jag tycker det var en riktigt bra dag med många upplevelser och många nyttiga diskussioner som vi politiker gör klokt i att ta med in i de diskussioner vi har i våra forum. Bor man på landsbygden och i de mindre orterna runt om i Blekinge och övriga landet så är det inte mycket som kommer gratis utan det handlar om att kämpa och engagera sig för det som många ser som självklarheter. I storstäderna ser man det som självklart att ha en bensinmack runt hörnet (Ja det gör man även i Ronneby tätort). I Eringsboda arbetar man hårt för att få tillbaka möjligheten att tanka på sin ort.

Genom att hitta alla positiva exempel och genom samarbete, hårt arbete och lokalt engagemang tror jag att det är fullt möjligt att utveckla ladsbygden och våra mindre orter. Kan jag på något vis vara delaktig i detta är jag det gärna. Tillsammans kan vi utveckla Eringsboda, Ronneby, Blekinge och Sverige och vända trenden.

Inga kommentarer: