tisdag, augusti 13, 2013

Därför ställer jag upp i EU-parlamentsvalet




I maj 2014 är det så dags för val till EU-parlamentet. Det är dessvärre ett val som väcker mindre intresse än våra andra val (med undantag för kyrkovalet) och så har det varit sedan inträdet i unionen. Jag hoppas att nästa års val prioriteras högre av väljare och politiker - Det behövs!

Jag ställer upp i detta valet. Jag vill vara en del av gänget som tar Centerpartiet till nya valframgångar i EU-valet. jag skulle verkligen uppskatta om du som är medlem i Centerpartiet ville ge mig en av dina röster i medlemsomröstningen. Med ditt stöd kan jag verka för att de principer jag står bakom får en röst i valrörelsen.

Jag är för svenskt medlemskap i EU. Det har jag alltid varit. Jag anser att fördelarna med att vara med i EU klart överväger nackdelarna. Genom att underlätta för en gemensam marknad integrerar vi Europas länder vilket gynnar alla som bor i här. Att jag är för ett svenskt medlemskap i unionen innebär dock inte att jag är någon okritisk ja-sägare till EU. Väldigt mycket är galet med EU. Jag anser att unionen måste bli mer öppen, transparent, demokratisk och verklighetsförankrad. Människor tenderar att rösta i mindre utsträckning i EU-valet bl.a p.ga att man anser makten ligga väldigt långt borta. Det gör den också. Dessutom har mycket av den reella makten faktiskt försvunnit bort från Bryssel (och Strasbourg) och de folkvalda parlamentarikerna och istället hamnat i stängda mötesrum mellan Francois Hollande och Angela Merkel (Förvisso folkvalda men inte av ex.vis Svenskar, Danskar eller Slovener). Byråkratin är också enorm inom EU och måste kraftigt begränsas.

För att stärka Europas och medlemsländernas konkurrenskraft krävs det att makt som idag finns centraliserat skickas tillbaka och decentraliseras.

Jag vill arbeta för att göra det enklare att plugga i andra länder. Det är kanske en klyscha men vi lever i en global värld och avstånden krymper. Om vi kan hitta vägar att göra utbildningar giltiga över hela Europa har vi mycket att vinna på det.

Jag säger också Ja till att ha kvar kronan som valuta i Sverige. För 10 år sedan var jag mitt uppe i folkomröstningskampanjen för att byta kronan mot euron. Jag arbetade nästan dygnet runt för att övertyga människor att vi skulle byta ut kronan. Jag kan se att jag hade fel då. Jag tycker att det är en riktigt dålig idé att införa euron i Sverige. Nästan alla regelverk som skulle förhindra en kris har man brutit i just kristider. Man har undergrävt marknadens förtroende för euron genom att mycket ansvarslöst agerande. Jag är rädd för att euron splittrar Europas folk istället för att bygga broar. De som för 10 år sedan sade att Europa inte är ett optimalt valutaområde hade helt rätt. När Irlands ekonomi gick mot överhettning gick Grekland och Portugal istället mot krasch.

Om du är medlem i Centerpartiet kan du vara med och rösta i medlemsomröstningen inför EU-parlamentsvalet. Det finns 90 mycket dugliga kandidater att välja mellan. Jag blir förstås tacksam om kandidat 74 får ditt stöd.

Inga kommentarer: