måndag, september 27, 2010

Tusen tack för allt i valet.

Nu har jag varit ifrån bloggandet ca en vecka. Nu har jag börjat få lite distans till valet och kunna fundera kring valresultatet. I Sverige kommer alliansen att regera vidare efter att ha vunnit över de rödgröna stort och i Ronneby pekar mycket på att de borgerliga partierna tar över. Allt detta är väldigt bra och trevligt och välbehövligt. I skrivandets stund pågår säkert regeringsförhandlingarna som flitigast i Stockholm och runtom i Sverige går nog flera politiska ledares telefoner varma i försök att bilda olika konstellationer. I Ronneby kommer inom någon månad den nya kommunfullmäktigeförsamlingen att samlas. Nya krafter tar över styret här.



Jag kan konstatera att min kampanj skapat mycket uppmärksamhet, debatt och inte minst uppslitna skosulor. Jag arbetade större delen av min lediga tid med min kampanj med förhoppning om att förändra Ronneby till det bättre. Vi har skapat en grund som är väldigt stabil inför framtiden, ett liberalt värderingsskifte är på gång även i röda Blekinge. Och även om mina kryss räckte till att ta mig från 30e plats till 8e plats på listan om det inte hade funnits några spärrar, så räckte det inte hela vägen till kommunfullmäktige. Jag är faktiskt fantastiskt nöjd. Självklart är jag medveten om att mina möjligheter att påverka dagspolitiken blir begränsade och att jag inte kommer att kunna vara med där politik omsätts till verklighet. Detta är jag inte nöjd med. Men med tanke på förutsättningarna får man nog ändå säga att resultatet är över mångas förväntningar. Jag har varit utflyttad ur kommunen i flera år och kommer tillbaka 3 månader före valet, vilket gör att jag placeras på sista plats då listan redan var spikad. Jag har alltså inte varit delaktig i Ronnebydebatten på tre år och kommer tillbaka med ambitionen att kryssa mig in i kommunfullmäktige från sista plats på listan. På pappret är detta mycket svårt och nu kan vi konstatera att det även är svårt i verkligheten. Med en mycket kompetent gruppledare som förstanamn på listan är det inte upplagt för att kryssa sig upp. Jag kan konstatera att jag inte blev vald till kommunfullmäktige men nu är det dags att ta nya tag.



Jag kommer nämligen aldrig att sluta slåss för det jag tror på: Ett öppet och tolerant samhälle där mångfald och frihet bejakas. Vår frihet får aldrig begränsas av vad staten tror att vi ska använda vår frihet till. Min frihet är inte beroende av att staten förväntar sig att jag ska använda den förnuftigt eller i ena eller andra riktningen. Det är upp till mig. Männskor måste också få möjlighet att fatta fel beslut ibland. Frihet får aldrig, aldrig någonsin vara ett medel för att uppnå ett högre mål. Frihet är alltid det högsta målet i vilken vi själva skapar det liv vi vill. Vi får aldrig huka för staten, staten ska huka för oss.



Nu när valet är avklarat finns det definitivt utrymme att bredda bloggens innehåll betydligt. Utrikespolitik, mänskliga rättigheter och större samhällsfilosofi kommer ges ett mycket stort utrymme. Bloggen är min plattform i mitt fortsatta politiska arbete. Om detta i ett senare skede omvandlas till konkret politiskt arbete för min del återstår att se men just nu är det fokus på värderingspolitik.



Tusen tack alla som har stöttat mig i valet. Alla som kryssat mig, diskuterat sakfrågor och värderingar, hjälpt mig med teknik och annat ska ha en riktigt stor eloge från mig. Tusen tusen tack. Jag har haft riktigt roligt i valrörelsen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du har jobbat mycket bra i valrörelsen och jag är fullt övertygad om att du även framöver kommer att medverka i partiets demokratiska arbete för ett Ronneby i utveckling.

/Kenneth Michaelsson

Tim Svanberg sa...

Tack för det Kenneth. Vi kan konstatera att Ronnebyborna ville ha förändring och att vi alla jobbat mycket bra. Vi kan vara stolta.

MVH
Tim