tisdag, september 14, 2010

Är sossarna rädda för granskning?

Att granska makten är en oerhört väsentlig del av demokratin i västvärlden. Politiker kan inte räkna med att inneha olika positioner utan att bli granskade för det de uträttar, och för det de inte uträttar.

Jag presenterade i somras en undersökning där jag visade hur aktiva de olika personerna som idag sitter i kommunfullmäktige är. Det visade sig att en stor del av socialdemokraternas ledamöter aldrig yppat ett ord, likaså var det för en moderat och ett par Sverigedemokrater. Häromdagen stötte jag på en lokal socialdemokrat i Ronneby som uttryckte sitt ogillande om dylika undersökningar. Det var enligt denne ett utpekande av enskila personer och var icke acceptabelt. Pga av vissa skäl kunde en del av kommunfullmäktigeledamöterna inte framföra sina åsikter och blir därmed immuna mot granskning enligt denne socialdemokrat. Jag menar att så inte får vara fallet. Alla som innehar maktpositioner får räkna med att bli granskade. Oerhört viktigt.

Jag granskade makten i Ronneby för att visa på att det finns ett flertal av ledamöterna i kommunfullmäktige som inte gör särskilt mycket väsen av sig. Detta är en mycket viktig demokratisk fråga. Jag presenterade mitt matial och sedan får väljarna avgöra om de vill ha aktiva eller inte aktiva politiker. Jag är medveten om att detta inte är populärt i maktens korridorer men en sak ska socialdemokraterna ha klart för sig: Jag kandiderar inte till kommunfullmäktige för att bli populär i maktens korridorer utan för att jag vill göra skillnad och jag kan lova att en röst på mig är en röst för ett mer aktivt debattklimat i Ronneby. Och de som är rädda för att bli granskade kanske ska ta sig en funderare på sin politiska framtid.

Inga kommentarer: