tisdag, oktober 01, 2013

Dags att rensa i twitterrabatten

jag gick med i politiken för att jag vill förändra världen. Göra världen lite bättre. Jag tycker politik är så roligt. Att företräda medborgarna och arbeta för att de idéer jag tror på och möta de människor som berörs av de beslut vi tar ger mig skön energi. Att få debattera hårt mot meningsmotståndare, att pröva argument mot varandra och försöka hitta svaga punkter i motståndarnas argumentation tror jag de flesta politiker upplever som något roligt. Men hur hårda orden än är kan man alltid ta en kopp kaffe efteråt och prata som vänner. Det är det fina med politiken.

Men politiken har också en mycket ful sida. En sida som twitter belyser på ett utmärkt sätt. Avhuggna budskap ska föras ut på 140 tecken. På tryggt avstånd från sin motståndares ansiktsuttryck utdelas verbala smockor som med tiden blivit allt värre. I början av twitters historia användes instrumentet som ett sätt att berätta vad man som politiker gjorde och ett sätt att föra fram slagkraftiga rubriker. Men så är det inte längre. En allt större del av tweetsen är hårda, trista, personangreppsbetingade och ibland antagligen direkt sårande. Jag har själv bidragit till att förhårda debatten på twitter. Det finns tweet jag skrivit som jag aldrig skulle sagt till en människa i verkligheten och det finns tweets jag fått emot mig som är väldigt tråkiga med personangrepp och härskartekniker.

Jag tycker det får vara nog nu. Visst ska vi kunna debattera sakfrågor hårt och vasst men jag tror det finns anledning för alla att tagga ned. Vi debattörer på twitter och framförallt vi politiker har ett ansvar att hålla rent i debattrabatten. Låt oss hålla en vänlig och trevlig ton även om vi är politiska motståndare. Låt debatten gå het men tänk efter två gånger!

3 kommentarer:

Unknown sa...

Verkligen bra och tänkvärt och det bästa är att det är så enkelt att genomföra, för allt börjar ju med mig. Om jag låter bli så bidrar jag till att förbättra debattklimatet, det är inte hos någon annan det börjar. MJ sa det bäst, I'm star tinting with the man in the mirror...
När jag tagit första steget följer resten av världen efter.

Tim Svanberg sa...

Hej Tomas. Du har så rätt så. Alla politiker har ett ansvar att hålla uppe debattklimatet.

Tim Svanberg sa...

Hej Tomas. Du har så rätt så. Alla politiker har ett ansvar att hålla uppe debattklimatet.