lördag, april 06, 2013

2a på Riksdagslistan bäddar för framgångar i September 2014

I eftermiddags blev det klart. Jag är en av toppkandidaterna på Riksdagslistan för Centerpartiet i Blekinge. Som 2:a på listan är förutsättningarna inför valet nästa år mycket goda. Jag gick in i medlemsomröstningen med förhoppning om att komma topp 3 i medlemsomröstningen och topp 3 på Riksdagslistan. I medlemsomröstningen lyckades kampanjen samla ett brett stöd för jobb, närhet och framtidens Blekinge. När medlemmarna hade sagt sitt fick jag näst mest röster internt i partiet och det bäddar för en riktigt laddad valrörelse. Tillsammans med de andra på Riksdagslistan är jag nu helt inställd på att Centerpartiet i Blekinge ska återta riksdagsmandatet och genom personvalskampanjen vill jag företräda Blekingarna efter valet. Jag är helnöjd med resultatet.

Låt oss börja med att jämföra med läget för 8 år sedan då jag senaste stod på Riksdagslistan i Blekinge. Då slutade jag som 12 i medlemsomröstningen, nu slutade jag som tvåa. Detta visar att den resa jag gjort genom länet i avdelningar och kretsar givit ett stöd för de idéer och tankar jag fört fram. 2006 gjordes ingen sådan resa. Att bygga kampanjen ur internt engagemang har varit nyckeln i denna framgångsrika interna valrörelse.  Det stöd och den hjälp jag fått från flera i partiet denna gång särskiljer också sig från förra gången. Då stöddes jag i princip bara av ungdomsförbundet i det läge jag offentliggjorde att jag tänkte ställa upp. Denna gång har jag fått ovärderligt stöd och hjälp från såväl erfarna som nya unga medflemmar.

Jag har också använt sociala medier i stor utstäckning och det kommer givetvis att fortsätta. Jag har genom facebook, twitter, youtube med mera fört in kampanjen på arenor som blir väldigt viktiga framöver. jag ser de sociala medierna som ett torg där dialog måste finnas på samma sätt som i verkliga livet. Jag är giventvis tacksam för all spridning av dessa kanaler. Ju fler "gilla" desto bättre.

Nu kommer arbetet att gå in i ett alltmer intensivt skede och med 110 % fokus ser jag fram emot valet. Lita på att ni kommer att få se mig överallt i länet. Nu ska jag tillsammans med kampanjen bygga upp en kampanjorganisation och vill du vara en del av denna ska du inte tveka att höra av dig till mig. Mer information om hur just du kan hjälpa till kommer också längre fram. Det kommer att vara möjligt att bidra ekonomiskt till kampanjen. Det är inte billigt att bedriva kampanj. Det ska tryckas broschyrer, flygblad, annonser ska köpas, webbisida ska byggas upp. Alla bidrag är givetvis välkomna.

Kampanjen kommer precis som hittils att fokusa på Jobb och närhet i framtidens Blekinge. Jag tror på entreprenörer och småföretagare som skapas jobb och förutsättningar för välfärd i såväl Bräkne-Hoby som i Mörrum. Jag tror att makten måste flyttas tillbaka från Bryssel och Stockholm och återgå till oss ute i landet. Endast genom att decentralicera kan vi återfå förtroendet för politiken och skapa möjligheter i hela landet. I Riksdagsbänken kommer jag att kämpa för att just Riksdagen ska bli mindre mäktig till förmån för landets olika delar. Centralmakten vet inte vad som är bäst i Sölvesborg eller Karlskrona, det vet de bäst själva och centralmakten vet inte hur man skapar tillväxt i Olofström, det vet bara Olofströmarna själva.

Våra motståndare tror inte på våra idéer om att mångfald är bra och bidrar till att höja kvalitén. Våra motståndare vill göra dina val åt dig. Det blir ett kallt byråkratiskt samhälle. Vi måste stå upp för att det är när människor med hjärta och engagemang bygger upp sin dröm som det blir verligt bra. Det är dessa människor som skapar välfärd i samhället. Jag kommer att kämpa för dem.

Nu är riksdagsmandatet bara 526 dagar bort. Det är 526 dagar som ägnas åt att kämpa för ytterligare stöd stöd för den politik jag och Centerpartiet i Blekinge vill föra i Riksdagen. Jag är så otroligt taggad inför uppgiften att vinna riksdagsmandatet.

Valrörelsen har börjat!

Inga kommentarer: