tisdag, oktober 30, 2012

Olofström behöver ett nytt styre

Jag såg häromdagen att Olofströms Utbildningsnämnds ordförande Rolf Persson (s) förklarade att nämnden hade sagt nej till en ansökan om att få starta enskild pedagogisk omsorg i hemmet. Centerpartiet hade röstat för ansökan. Det är inget konstigt med att socialdemokraterna säger nej till alternativ, det är en del av deras politik. Men Rolfs förklaringar är minst sagt märkliga. Det går ut på två saker

1. Enskilda altternativ tränger undan kommunal verksmahet och det är kommunen som är bäst på att ta hand om våra barn.
2. Vi har hört med andra kommuner och erfarenheterna är inta bra av enskild pedagogisk omsorg


Detta är alltså klasiska socialdemokratiska argument mot privata familjedaghet. Jag är helt med Rolf om att de kommunala förskolorna och de kommunala familjedaghemmet håller hög kvalité men det ena behöver faktiskt inte utesluta det andra. Om föräldrar anser att ett privat familjedaghem passar de bättre så förstår jag inte varför de inte skulle få välja detta. Det är så typiskt socialdemokraterna att sätta sig över andra människors beslut och säga att det vi gör är bättre än de andra så det bästa är att ni bara får välja vårt alternativ.
Den andra punkten förvånar mig. Jag skulle gärna vilja veta vilka andra kommuner Rolf har pratat med. I Blekinge finns det bara två kommuner som har privata familjedaghet och det är i Karlskrona och i Ronneby. I Ronneby har vi väldigt goda erfarenheter av familjedaghemmet luvan och om Rolf hade bemödat sig med att höra med Ronneby kommun så hade han fått svaret att det är en god verksamhet som kompletterar den kommunala förskolan på ett bra sätt. Jag har heller inte hört några negativa kommentarer om Karlskronas verksamhet. Så återigen vore det intressant att se vilka kommuner som har negativa erfarenheter. Och i Ronneby handlar det om ca 5 barn som är inskrivna i enskild pedagogisk omsorg. Det kan väl knappast ha någon större inverkan på den kommunala verksamheten Rolf?

Det är tydligt att Olofström är i behov av nytt politiskt styre och inte minst Rolf Jönsson och Malin Åman  från Centerpartiet har företrätt partiet på ett ypperligt sätt de senaste åren i opposition. Efter nästa val kommer de att företräda partiet i majoritet. Det är jag övertygad om

Inga kommentarer: