onsdag, oktober 17, 2012

Jag kandiderar till Riksdagen


I Centerpartiet i Blekinge har vi beslutat oss för att vara klara med Riksdagslistan betydligt tidigare än tidigare val. Vi kommer att ha en lista färdig till våren 2013 och på det viset kommer vi att jobba stenhårt för att föra partiet tillbaka till Riksdagen.


Jag har beslutat mig för att ställa upp. Jag vill ta Centerpartiet tillbaka till Riksdagen som vi inte haft Blekingemandat i sedan 1994. Det är hög tid att Blekinges framtidsfrågor framförs i Sveriges hösta beslutande församling. Jag kan inte sitta stilla och se hur storstadsregionerna växer och växer på Blekinges bekostnad. Jag kan inte förstå varför allt mer ska koncentreras till maktcentrat i Stockholm. Blekinge är ett landskap och län som drabbats väldigt hårt av finanskriser och långvarigt socialdemokratiskt maktinnehav. Blekinge har genom jantelag utarmats och befolkningen minskar ständigt.

Jag vill bryta detta mönster. Jag vill gå till val på en framtidsagenda för Blekinge. Hur vänder vi den negativa befolkningsutvecklingen som drabbat oss i så många år? Hur bidrar vi till att små och medelstora företag vågar satsa och vidareutveckla? Hur kan vi med vår geografiska placering mot nya Europa bäst tillvarata den fördel det innebär att vara fönster mot öst? Hur ser vi till att Blekinge blir ”regionen” i Sverige alla talar om i positiva ordalag? Hur kan Blekinge bli den snabbast växande regionen i Sverige? Hur kan vi känna trygghet i våra liv? Det saknas inte utmaningar.

Befolkningsutvecklingen har under många, många år varit negativ för Blekinges del och leder till negativa konsekvenser på många sätt. Det vi ser är att befolkningsutvecklingen varit särskilt negativ på landsbygd och i de mindre samhällena. Konsekvenserna av att antalet människor på landsbygden minskar ser vi i Blekinge i allra högsta grad. Skolor, vårdcentraler och bensinstationer är bara några få exempel på vad landsbygdens boende blivit fråntagna på senare år. Vi ser också att maktbalansen förskjuts när Storstäderna ökar och ökar samtidigt som landsbygdslän som Blekinge minskar. I den offentliga makten blir storstäderna allt mer mäktiga och landsorten blir allt mer maktlös. Kanske är det därför tunnelbana i Stockholm pekas ut som riksintresse av en del partiledare. Jag menar inte att Stockholm ska motarbetas eller hållas tillbaka men att tillskjuta nationella resurser till storstadsregionerna innebär per automatik att maktbalansen förskjuts ytterligare.

Blekinge är dominerat av offentlig sektor och stora företag som arbetsgivare. Men för att skapa en arbetsmarknadsregion som inte är så sårbar för finansiella kriser och tillfälliga efterfrågestörningar i enstaka branscher är det enormt viktigt att framtidens jobb växer fram i små och medelstora företag. På det viset lägger vi inte alla ägg i samma korg och arbetsmarknaden blir mindre utsatt. Vi får heller inte glömma att alla stora företag en gång i tiden både varit små och sedan medelstora. För att skapa ett företagsklimat som ligger i topp i landet är det nödvändigt att politikerna lyssnar på de som skapar företagen, dvs företagarna själva. Det är nödvändigt för politikerna att gå ”ut och lära” istället för gå och ”lära ut”. Jag är övertygad om att arbetslösheten går att knäcka genom att låta framtidens jobb växa fram i de små och medelstora företagen. Det är företagarna som skapar jobb och tillväxt, vilket gör att det offentliga har medel att satsa på vård, skola och omsorg. Medel att satsa kommer aldrig från kommunerna utan från det privata näringslivet.

Egentligen har Blekinge ett utgångsläge som är det optimala. Vi är länet som ligger med våra fönster mot nya marknaden som växer så det knakar. På en timme kan vi vara i Polen, Ryssland och Baltikum. Det är ett geografiskt läge som borde innebära fördelar andra län gått miste om. Finanskris till trots växer ekonomierna i de forna östländerna och människorna ser en ökande levnadsstandard. Om vi inte tar detta tillfälle i akt att positionera oss kommer liknande chanser troligen aldrig tillbaka. Blekinge har allt chans i världen att vara fönstret mot de nya marknaderna.

Viktigt är också att människor kan känna trygghet i livet. Om du inte känner trygghet vågar du heller inte satsa. Trygghet kan innebära så mycket. I grunden handlar det om att du kan ställa mat på bordet och att du har tak över huvudet. Men om du blir allvarligt sjuk eller förlorar jobbet är det viktigt att du snabbt ges möjlighet att tillfriskna och återvända till arbetsmarknaden. Ibland sägs livet vara ett högriskprojekt och så är det säkert, men med smart planering och stöttning kan riskerna minimeras. Jag vill ha ett varmt samhälle som ser alla och erbjuder trygghet vid svåra tider. Trygghet kan också betyda att man inte blir beroende av andra människor bara för att man blir sjuk eller arbetslös. Alla behöver känna att deras förmåga värdesätts.

Det är några av de frågor jag kommer att försöka besvara i min kampanj för att ta Centerpartiet i Blekinge till Riksdagen.  Om vi tar tillvara på alla möjligheter som finns kommer vi att vara i toppen framöver, men det kräver ett framtidsinriktat och långsiktigt hållbart tänkande.

Under tiden fram till nomineringsstämman för riksdagsvalet kommer jag att åka länet runt för att prata om våra utmaningar. Jag har viljan, engagemanget och politiken för att föra oss tillbaka till Riksdagen. Visst vill du vara med mig på resan? Jag ber dig som centerpartist om ditt stöd i den interna medlemsomröstningen.
Min kampanj kommer att vara både intensiv, energisk och synlig. Det kommer inte att gå en Bleking förbi att jag driver en kampanj för att få tillbaka Blekinge C i Riksdagen. Jag kommer att vara ute och möte väldigt mycket folk och jag kommer att vara där det händer saker. 
Jag vill nu träffa centerpartisterna i Blekinge för att berätta om min vision för Blekinge. Vad kan jag tillföra i Riksdagen och vad behövs för att vi ska återta riksdagsmandatet. Så tveka inte att höra av dig till mig så kommer jag ut till ditt avdelningsmöte.  Nu startar en resa som har sitt mål hösten 2014 då jag och Centerpartiet återtar Blekinges riksdagsmandat.

Inga kommentarer: