lördag, oktober 13, 2012

vem vann debatten?

Jag lovade igår att komma med en liten analys av debatten mellan vicepresidentkandidaterna Joe Biden och Paul Ryan. Joe Biden är ju sittande vicepresident och ställdes mot republikanernas Paul Ryan som ju är Mitt Romneys parhäst. Många har sagt att det var en dålig debatt och att debattledaren även denna gång gjorde ett dåligt jobb (förloraren brukar direkt hacka ned på formatet och debattledaren). Den här gången var det republikanerna som snabbt var ute och förklarade att det inte var rättvist och att debattledaren tillät Biden att avbryta för mycket. Själv tycker jag att det var en mycket bra och underhållande debatt.

Joe Biden är känd för sitt alter ego "Bad Joe" och även denna gång fick vi stifta bekantskap med denna figur. För att introducera Joes debattstil inleder jag med detta klipp från de demokratiska primärvalen 2008 när Biden var med och kämpade om att bli partiets presidentkandidat. Elegant.


Genom att skratta, flina, grimasera och avbryta styrde Joe Biden debatten exakt dit han ville ha den. han fick Paul Ryan att komma av sig, att framstå som en pajas som man kan skratta åt och så fort Ryan pratade om att man måste komma överens över partigränserna skrattade Biden. På det viset punkterade han stora delar av Ryans argumenation. Biden som sådan är ju en alldeles utmärkt retoriker och enligt mig betydligt bättre än Obama i debatter. Det är ett rent nöje att lyssna på Bidens argumentation som bygger på känslor och stark övertygelse men utan att komma bort från att ha koll på faktan. Möjligen kan skrattandet och den buffliga stilen ge minuspoäng i väljarnas ögon. Jag ger Biden 8 av 10 för sina insatser.


Paul Ryan i sin tur är också en duktig retoriker, men kanske främst när han får prata fritt utan att bli avbryten av en motdebattör. Ryan tillhör ju den del av republikanerna som står för förnyelse. I denna debatten tycker jag att han gjorde bra ifrån sig men inte mer. Han kom ofta av sig av Bidens agerande och framstod som en skolpojke som läxades upp. Han hade dessutom väldigt svårt att svara på konkreta detaljer om sitt budgetförslag. Troligtvis för att det inte är helt färdigtänkt utan bara en grundplåt. Men jag övertygades inte av Ryan och jag hade faktiskt högre retoriska förvätningar på honom. Jag ger honom 6 av 10.




Vem vann då debatten. Biden fick ju av mig lite högre betyg än Ryan och jag tycker definitivt att han vann. Samtidigt tycker jag att Ryan var lugnare och mer resonerande. Ska vi försöka oss på en bedömning så tror jag att debatten slutade så här: Biden 55%, Ryan 45 %. Jag tror att Biden har hjälpt Obamakampanjen att elda på lite. Andra analyser hittar du här och här Vad tycker du? Döm själv:

Inga kommentarer: