fredag, juni 10, 2011

Anförande vid skolavslutning Fredriksbergsskolan

Detta tillhör det absolut roligaste med uppdraget som 1e vice ordförande i Utbildningsnämnden. Jag har blivit ombedd att hålla ett tal för "mellanstadiet" på Fredriksbergsskolan vid deras skolavslutning. Skolavslutningen skedde i Heliga Kors kyrka. Jag uppskattar antalet i kyrkan till minst 600 personer. Här är mitt anförande.

Tal vid skolavslutning Fredriksbergsskolan – Tim Svanberg


Till att börja med måste jag berätta att jag är oerhört glad över att få vara med här idag. Förutom den allmänna glädjen som alltid finns där vid skolavslutningar, med högtidligheten, förväntningar och spänningen inför vad sommaren ska bära med sig så betyder detta speciellt mycket för mig. Jag har själv nämligen gått på den här skolan. För snart 20 år sedan, i augusti 1992 började jag som sjuåring på Fredriksbergsskolan och under sex år fick jag uppleva den bästa skoltiden i min skolgång. Jag vet att många av de lärarna jag själv hade när jag gick här fortfarande är kvar. Rektor Birgitta Strand var rektor när jag också gick här. Därför känns det riktigt roligt att få vara med idag och jag hoppas att de som minns min tid här på skolan kommer ihåg väl utvalda delar av min skolgång och jag hoppas också att de glömt bort en del andra delar.
Alla som är här idag förtjänar många tack och stor uppskattning. Men det finns några som jag skulle vilja uppmärksamma lite extra.

Först handlar det självklart om alla elever. Detta är er dag. Ni har kämpat och slitit ett helt år med många timmar i skolbänken och i läxböckerna för att komma hit. Ni har klivit upp varenda morgon och gått till skolan. Ni har gjort ett väldigt bra arbete och varit väldigt duktiga. Det är trots allt inte så många år sedan jag själv gick ur skolan och jag vet av egen erfarenhet hur otroligt mycket ni har jobbat för att få komma fram till den här dagen.
Nu är äntligen den här dagen här. Nu behöver ni inte längre bli uppjagade ur sängen tidigt, tidigt på morgonen för att med ögonen i kors av trötthet kämpa i er dagens frukost. Ni behöver inte längre ta upp skolböckerna ur skolväskan efter skolan för att kasta er in i verb, substantiv, engelska glosor eller Europas geografi. Nu vet ni att ni inte kommer att behöva göra några prov, läxförhör eller test på hela sommaren. Nu är det väldigt många veckor till skolorna börjar igen och ni får lova mig att ni inte tänker alltför mycket på skolan eller era lärare under sommarlovet. När hösten kommer igen väntar nya spännande dagar i skolan och några kvällar innan skolan börjar igen kommer ni att längta efter att träffa klasskompisarna igen. Ni kommer att längta efter allt spännande som ligger framför er. Och kanske, kanske kommer ni att längta efter just verb, substantiv, engelska glosor och Europas geografi igen.


Det är en pirrig känsla att ha ett helt sommarlov, många härliga och sköna veckor framför sig där man ska passa på att ha riktigt roligt. Nu har ni tid att göra allt det där ni inte fått tid till under våren och hösten. Det spelar ingen roll vad ni gör så länge ni känner att det är avkopplande och härligt. Och även om jag vet att dagarna kommer att fyllas med långa sovmorgnar, svalkande bad, glassar i massor och annat som hör sommaren till vill jag faktiskt ge er en liten, liten läxa. Men ni kan vara lugna. Det är en läxa som man kan göra samtidigt som man har roligt på sitt sommarlov och jag lovar er att det inte blir något läxförhör. Läxan handlar om att läsa. Välj ut en bok, vilken som helst. Det viktiga är att ni hittar en bok som ni tycker verkar spännande eller rolig och som ni verkligen vill läsa. Och har ni redan läst många böcker så kan ni göra läxan ändå. Det fantastiska med böcker är att hur många intressanta böcker man än har läst så finns det hur många böcker som helst till som bara väntar på att bli lästa.
Jag hoppas att ni får en otroligt fin och skön sommar och ni är alla väldigt välkomna tillbaka till skolan i höst. Några av er kommer tillbaka till Fredriksberg och några av er ska vidare till andra skolor. Oavsett vad så önskar jag er den skönaste sommar.


Jag skulle också vilja tacka personalen för det mycket fina arbete ni har lagt ned. Lärarna/pedagogerna som arbetar med att ge kunskap och erfarenhet till våra barn och ungdomar varje dag gör ett otroligt arbete. Det måste samtidigt vara ett av världens absolut finaste jobb. Tänk att varje dag få vakna upp och bege sig till ett jobb där större delen av ”arbetskamraterna” spritter av energi, har sina egna kreativa lösningar och förslag på världens problem och som ser möjligheter där andra ser hinder och svårigheter. När jag inte är politiker jobbar jag på bank. Det är också ett jättespännande och roligt jobb men om jag hade fått välja yrke helt fritt idag så vet jag faktiskt inte om jag inte hade blivit lärare. Dessutom måste det vara fantastiskt att varje år få uppleva känslan av skolavslutning. Som sagt ni gör ett jättebra jobb och ni har ett arbete som barn och ungdomar, föräldrar och alla andra i samhället ser upp till och Jag vill att ni verkligen att ni ska känna att ni har vårt fulla stöd i ert dagliga arbete. Jag vill rikta ett stort tack för era arbetsinsatser under läsåret. Det är ett riktigt gott arbete ni har lagt ned.

Jag vill tacka rektorerna för ert arbete. Ni arbetar varje dag med utvecklingen av skolan och för att vardagen ska fungera på skolan är vi helt beroende av er kompetens och duglighet, men jag måste också säga att jag faktiskt inte är ett dugg orolig för den saken. Fredriksbergsskolan är utrustad med väldigt duktiga skolledare och det är ett framgångsrecept. Det är ett stort ansvar som ni har och ni gör ett väldigt bra jobb.


Sedan finns det gott om andra människor på en skola som också förtjänar att uppmärksammas. På en skola finns kökspersonal, vaktmästare, skolsköterskor och många fler som gör väldiga insatser för att skolan ska fungera.

Jag vill önska all personal en härlig och avkopplande sommar. Passa på att njuta på semestern och tänk vilken rolig vardag ni har att komma tillbaka till när ledigheten är över.
Eftersom det är många föräldrar här idag också vill jag passa på att tacka även er. Er stöttning av era barn är helt ovärderlig för att allt ska fungera på skolan. Ni är engagerade och de är väldigt viktigt. Ni ska ha högt ställa krav och förväntningar på skolan och veta att när era barn och ungdomar är i skolan så är de i trygga händer. Jag hoppas att ni fortsätter att engagera er i skolfrågorna på samma sätt som hittills. Ni ska veta att jag mer än gärna samtalar med er om era tankar och idéer för skolan.

Nu är läsåret över för den här gången. Ni har alla som jag tidigare sagt gjort ett riktigt gott jobb. Med dessa ord vill jag en gång till önska er alla en mycket härlig sommar och jag förklarar härmed läsåret 2010/2011 för avslutat. Tusen tack för mig.

Inga kommentarer: