tisdag, december 01, 2009

Idag begravs integriteten

Idag har FRA fått de befogenheter som Riksdagen tidigare beslutat om. Det innebär att vi i praktiken och juridiken nu har massavlyssning. Det innebär inte nödvändigtvis att alla våra samtal och mailkontakter avlyssnas men staten genom FRA har all rätt att göra detta. Det är enligt mig en stor inskränkning av de mänskliga rättigheterna. All kommunikation mellan människor måste vara fredad från statlig insyn, undantaget är då vid brottsutredningar då undantag naturligtvis kan göras efter domstolsprövning. De principerna är faktiskt mycket enkla. Det behöver inte vara krångligare och mer avancerat än så. För mig som liberal är det självklart och jag hoppas att Centerpartiet med bland annat med min hjälp kan återupprätta den liberala heder vi står för. Jag ger självklart allt mitt stöd till de demonstrationer som sker runtom i landet i integritetens namn.

Som jag ser det har vi nästa chans att göra oss av med FRA-lagen efter valet. Det finns alldeles för många politiska låsningar just nu för att kunna göra något innan. Efter valet räknar jag med att vi är en del ledamöter som kommer att initiera upprivning av FRA. Gör om gör rätt är ledordet. Mina åsikter i frågan har varit kända länge och det är ett säkert kort att sätta ett kryss för mig den 19 September. Malmö har ett guldläge att skicka en kandidat till Riskdagen som verkligen bryr sig om de här frågorna och som kommer att driva integritetsfrågor stenhårt. Jag kommer inte att kompromissa med min liberala övertygelse. Nedräkningen börjar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

http://nyastasi.se/analytics/ dagens fniss :)

Tim Svanberg sa...

faktiskt riktigt roligt