tisdag, oktober 27, 2009

Skolor, vinst drottningar och unioner

Få saker gör mig så förbannad som förbudsivrande och tyvärr lider Sverige verkligen av detta. I dag presenterar svt en undersökning där nästan hälften av svenska folket vill förbjuda vinst i friskolor. Det är den vanliga vägen vi löser saker och ting i Sverige, förbjud allt som vi inte gillar så försvinner alla problem. Det är alltså så enkelt. Ok, men varför förbjuder vi i så fall inte sjukdomar och liknande? Helt enkelt för att det inte är så enkelt.

Men huvudfrågan är faktiskt inte om vi gillar vinst i friskolor eller inte. Det är fullkomligt ointressant om man inte tror på majoritetens diktatur. För faktum är att om jag inte gillar friskolor som går med vinst och delar ut denna till sina ägare för att de riskerat sina besparingar är jag fullständigt fri att ta mina barn ur denna skola eller välja att inte sätta barnen i denna skolan. Svårare än så är det inte. Vi är faktiskt inte tvingade att ha våra barn i skolor som går med vinst. Sossarna är mycket fria att sätta sina barn i skolor som går med förlust om det känns bättre, men tvinga inte på mig era sossiga val. Jag vill göra mina egna val. S har signalerat att de är beredda att lagstifta om detta och att vänsterpartisterna vill förbjuda vinst är ingen hemlighet, de anser t.o.m att all form av vinst är stöld. Med andra ord kan Sveriges företagare hälsa hem vid en vänsterseger i nästa val. Frågan är hur en sådan lagstiftning skulle se ut. Det finns väldigt många sätt att ta sig runt detta. Om det blir verklighet med denna typ av lagstiftning anser jag att vi är väldigt illa ute och ett steg mot ett nytt DDR tas. Jag tycker det är väldigt viktigt att vi ser till att de här partierna inte får något att säga till om efter nästa val. Det är lika vitkigt att hålla Vänsterpartiet som Sverigedemokraterna utanför våde regering och riksdag.


För övrigt måste jag passa på att kommentera dagens utspel om att de nordiska länderna borde gå ihop och bilda en gemensam union med drottning Margaretha som statsöverhuvud. Jag tror inte alls på detta och framförallt har kungar och drottningar ingen plats i framtidens stater.

3 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Per Ericsson Skönevik Ronneby sa...

Återupprätta Kalmarunionen. Den oförskämda utbrytningen av en maktgalen liten adelsman från Roslagen var olaglig.

Jag kräver att Gustaf Eriksson Vasa skall avsättas omedelbart!

Tim Svanberg sa...

Haha