måndag, oktober 19, 2009

Röd-blå regering - Nej tack

Sverigedemokraterna har på två dagar fullkomligt tagit över svensk debatt. Jimmy Åkesson visste antagligen mycket väl vad som väntade när han skrev debattartikeln om muslimer.

Detta har aktualiserat frågan kring vad som händer efter nästa val vid en situation där Sverigedemokraterna blir tungan på vågen. De rödgröna verkar redan ha kastat in handduken och pratar om en mittenregering. Nej tack säger jag. Socialdemokraterna vill gärna få svensk politik att kretsa kring dem själva. När vi ha ett oklart parlamentariskt läge blir den naturliga frågan enligt dem vilka partier som skall ingå i sossarnas regering för att lösa den knepiga läget. Marie Wetterstrant (MP) tycker inte det är något alternativ att mp samarbetar med alliansen. "Jag ser det som ett mycket mer logiskt alternativ att man försöker bilda något i mitten än att dra ut det på kanterna" säger hon. Hoppas att hon skämtar, att ha med v på ett samarbete är knappast vad jag kallar något i mitten.

Att skapa en bred koalition enbart i syfte att hålla borta Sverigedemokraterna är fullständigt vidrigt. En sådan regering skulle blir en administrativ byråkratisk tiger utan förändringsmandat som bara kan komma fram till konsensusförslag. Det skulle gynna Sverigedemokraterna. I andra länder där man försökt med denna modell har resultatet blivit att det man ville stänga ute i vissa fall blivit större än de andra etablerade partierna. Jag kan inte heller ideologiskt försvara en regering med s.

4 kommentarer:

Martin Vesterlund sa...

"Något i mitten" skulle kunna vara att (mp)(c) och kanske (fp) bryter med sina block och parkerar sig som ett mittblock, faktum är att det är en lösning jag gärna hade sett eftersom jag personligen anser att blockpolitiken som bedrivs idag (oavsett block) är direkt kontraproduktiv för staten Sverige.

Leo Pierini sa...

Centern och folkpartiet står väl inte mer i mitten än moderaterna och kd? C lär väl vara det parti som är längt högerut...

Tim Svanberg sa...

Jag menar att en ideologisk debatt är något som är bra och sunt. Om inte olika alternativ står emot varandra i ett allmänt val finns risken att exempelvis Sverigedemokraterna kommer och säger att de är det enda alterativet. Jag håller inte med om att blockpolitik är kontraproduktivt. Om samtliga partier skulle bilda en samlingsregering skulle inte mycket blir gjort.

Leo: Där har du också en poäng, vad är mitten och vad är höger?

Martin Vesterlund sa...

Håller med dig till viss del Tim (hur ofta har jag sagt det till dig, känns som jag brukar säga det). En samlingsregering tror inte jag heller är en lösning, däremot så tycker jag rent personligen att den blockpolitiken som bedrivs idag hindrar de små från att faktiskt kunna ge sina väljare det de vill.

Rent spontant har jag många gånger tänkt att just blocken hindrar samarbeten som annars hade kunnat vara produktiva (t.ex. centern och mp gör gemensam sak i miljöfrågorna).