onsdag, januari 09, 2008

Citat från "och världens skälvde"

Här kommer ett litet citat från "och världens skälvde". Som bakgrundsfakta har precis ordförande för fackförbundet "lokförarna" precis sagt åt Dagny Taggart att de inte tänker låta deras medlemmar köra på premiärturen över den nybyggda bron av reardenstål.

"Jag vet vad du är ute efter. Du vill ta struptag på dina medlemmar med hjälp av de jobb jag ger dem - och på mig med hjälp av dina medlemmar. Du vill att jag ska ge dem jobben och du vill göra det omöjligt för mig att ha några jobb att ge dem. Nu ger jag dig möjlighet att välja. Tåget kommer att gå. I det fallet har ni inget val. Men du kan välja om det ska föras av någon av dina medlemmar eller inte. Om du väljer att inte tillåta det kommer tåget att gå i alla fall, även om jag måste tjänstgöra som lokförare själv. Sedan, om bron rasar, finns det ingen järnväg kvar någonstans. Men om den inte rasar får ingen från ditt förbund jobb på John Galt-linjen. Om du tror jag behöver dina medlemmar mer än de behöver mig, väljer du den uppfattningen. Om du vet att jag kan köra ett lok men att dina medlemmar inte kan bygga en järnväg väljer du den insikten"

Inga kommentarer: