måndag, februari 12, 2007

Efter en härlig helg är det återigen dags för en arbetsvecka med varierande uppgifter. Väl uppe efter ett antal tryck på snooze-knappen läser jag om en sminkbutik i Kristianstad som klockan tio idag försätts i blockad. Enligt de uppgifter jag tagit del av har företaget bara en anställd och är mycket nystartat. Jag ställer mig genast frågan, är det dags nu igen? Ska återigen en småföretagare drivas till försäljning av verksamheten? Jag tycker mig dock se en skillnad i det här sammanhanget. Tydligen ska den anställda driva på den processen och det ändrar bilden en hel del. Enligt mig sätter detta en annan frågeställning på bordet. Är det dags att ändra reglerna för småföretagare? Det tror jag definitivt att det är. Det är inte rimligt att nystartade småföretagare tvingas leva upp till samma krav som ericsson och ABB. Om vi inte tar tag i frågan och ändrar lagen riskerar många anställningar i Sverige gå om intet.

2 kommentarer:

Jonathan Robertsson sa...

Kanske borde en "LAS-gräns" införas, där man efter låt oss säga 50 anställda (eller fler eller färre...) måste leva upp till LAS som den ser ut idag, medan om man har färre, kan avskeda och anställa som man vill för utvecklingens bästa. Då skulle ju småföretagare kunna utveckla sig tillräckligt stora för att kunna leva upp till LAS och facket skulle kunna fortsätta att "bekämpa" storföretag och lämna de små ifred och kanske kan några av alliansens vallöften hålla.. Eller?

Tim Svanberg sa...

Hej Jonathan. Jag tror att det hade varit en idé att prova. I de företag som har färre anställda behöver de anställda också trygghet, men det kan fixas utan LAS är jag övertygad om.