lördag, februari 03, 2007

Dags att agera

Efter att FNs klimatpanel har presenterat sina slutsatser står det klarare än någonsin att något behövs göras för att få in jorden på rätt bana igen. Jag tror att rapporten är en väckarklocka för världens politiker och USAs energiminister lovar att agera, det är mycket lovande. Även om mycket kan göras av världens ledare får vi inte glömma att de små stegen i vår vardag faktiskt kan vara mer värda. Byta till energilampor, cykla till jobbet och köpa närodlat är alla exemel på vad vi som små människor kan göra för våra nästkommande.

5 kommentarer:

Tim Svanberg sa...

Exakt, jag tror starkt på synergieffekterna av att vi ställer om livsstilen så att säga

Anonym sa...

Klimatpanelens rapport har mött på kritik...

Tim Svanberg sa...

Hej Winston. Det är alldeles riktigt att den har mött kritik och Danne Nordling är en person jag personligen tycker har mycket vettiga åsikter. Det är riktigt att man inte kan bevisa att människorna ligger bakom det hela men jag anser personligen att det finns skäl att ställa om livsstilen och då handlar det absolut inte om att vi ska konsumera mindre utan snarare mer. Exempelvis se till att gamla bilar byts ut till nya. Jag tror vi är många som ser att något behövs göras

Anonym sa...

Saken är den: att om man reglerar mer (som vänstern alltid har velat - oavsett om det finns en domedagsprofetia eller inte) så kommer ekonomin de facto bli sämre och färre arbetstillfällen kommer att skapas än på en avreglerad marknad. Glöm inte att samma forskare, under mitten av 1970-talet, var överens om att vi var påväg in i en ny istid. Samma slags forskare var "överens" om att jorden var påväg mot sämre tider, då som nu
Jag skulle inte bli förvånad om man om c:a 30 år har tystat ner detta och så säger Danne Nordling eller nån annan profetiakritiker: "Minns ni 2000-talets första decennium när alla trodde att jorden var på väg att gå under" och svaret blir: "Ja juste det där, visst ja... Men jag trodde ju egentligen inte på den där skiten!"
Som det skrivs på kulturrevolution.se: Kyotoprotokollet har kostat nära 300 miljarder dollar men har endast fått ner den potentiella globala genomsnittstemperaturen år 2050 med 0,003 Celsius...

Tim Svanberg sa...

Jag kan inte annat än att hålla med dig. Jag har nyligen läst ut Johan Norbergs "när människan skapade världen" och där finns den faktan du tar upp. Exempelvis att vi sade att den globala nedkylningen var ett problem. Det hade ju gått åt helsike om vi lyssnat på detta och börjat värma upp. Men jag tror att politiker kan göra saker utan att göra för mycket ingrepp. Ekonomiska styrmedel kan vara mycket effektiva och jag tror att om vi styr världen mot att alternativa bärnslen ska vara härksande är risken mycket låg att vi drar på oss negativa konsekvenser för framtiden.Även om vi måste ställa oss mycket skeptiska till regleringar måste vi ändå erkänna att politiken ändå har en viss funktion att fylla