söndag, december 24, 2006

God Jul och gott Nytt år

Nu är det snart slut på detta året. Det har varit ett fantastiskt år på alla plan. Rent politiskt har vi fått ett efterlängtat maktskifte i Sverige efter tolv år av sossestyre. Nu har vi äntligen fått en mer liberal regering. Vi i CUF kommer under året som kommer att trycka på för ytterligare liberaliseringar. När moderaterna kapitluerat och övergett den liberala positionen måste vi trycka på för detta. Vi hoppas att man under 2007 på allvar ser över LAS och andra regelverk som krånglar till det för oss att komma ut på arbetsmarknaden. Det är dags att se över lagstiftningen så att den är anpassad till dagens verklighet.

Jag hoppas på ett nytt år där fackpamparna bryr sig som människan istället för sina egna maktambitioner. Hoppas att vi får en rejäl debatt i Sverige där vi ifrågasätter fackföreningarnas självpåtagna rätt att agera maffiadomstol där oskyldiga döms utan rättsäkerhet.

Jag tror på ett nytt år där skadliga statliga monopol säljs ut till den privata marknaden där de som bäst kan serva oss. medborgare. Jag tänker på Apoteket som Hägglund lovat att privatisera och avreglera. Dessvärre tycker jag det är beklagligt och tråkigt att man inte redan nästa år tillåter receptfria läkemedel i dagligvaruhandeln. Jag tänker också på Svenska spel som snarast bör sluta vara i statlig ägo. Det finns inga som helst rationella argument för att staten ska bedriva spel & Dobbel-verksamhet.

Jag tror på ett nytt år där den Internationella solidariteten ökar och demokrati sätts i första rummet. I Kuba, Norkorea, Vitryssland, Zimbabwe, Venezuela och andra kommunistiska länder sätts diktatorernas personliga vinstintresse och maktfullkomlighet före invånarnas frihet. Där måste Sverige och det Internationella samfundet agera sida vid sida för att omvandla dessa länder till demokratier. Det finns inget viktigare än att ge människorna i de här länderna samma rättigheter som vi själva har. En Venezuelan måste få samma möjlighet att försörja sig själv och sin familj, att rösta, att påverka varadagen som en Svensk, Dansk eller Japan.

Jag längtar till ett nytt år som tar miljöhoten på allvar. Där vi med största kraft påbörjar omställningen mot den hållbara utveckligen. En miljöpolitik som bygger på marknadskrafter, utsläppsrätter och Incitamentsstrukturer.

Jag tror på ett nytt år som bjuder på enorma möjligheter för den enskilda människan att påverka sitt eget liv. Såväl den halvtidsanställda lokalvårdaren som den karrärstörstiga Biokemisten.

Kort sagt vill jag önska en God, grön, öppen och liberal Jul och ett fantastiskt nytt år.

Inga kommentarer: