måndag, januari 14, 2013

Aldrig varit stoltare Centerpartist

Så här i tider av ideprogramsdiskussioner vill jag passa på att skriva lite var jag står. Vi har ju fått igång en ideologisk debatt som är fullständigt unik i Sverige. Varje gång man pratar om Olof Palme eller någon annan politiker från en svunnen tid säger man ofta "sådana ideburna politiker finns inte längre". Nu är det kalkylerande PR-apparater som skapar politiker utifrån ett råmaterial om man får tro det gängs bilden. Så kan det säkert vara i vissa delar. Men nu har vi i Centerpartiet dragit igång en idedebatt som är både nyttig och nödvändig. Inget annat parti vågar dra igång den här diskussionen. Det är ingen lätt diskussion som dragits igång. Det är många ömma tår som blir trampade på, det är många heta debatter om både ideer, men också om huruvda vissa kan representera Centerpartiet eller om det bara är förbehållet en del. Men vi har vågat ta den här diskussionen. Flera andra partier skulle spricka rakt igenom om de öppnade pandoras ask. En del partier är så fega i debatten att de inte ens vågar nämna ideer i sitt ideprogram utan väljer att prata om sådant som gjorts. Men vi har visat att det går att bedriva idédiskussioner och det har vi gjort förbannat bra. Vi är trygga i den gemenskap som förenar oss i Centerpartiet. Det känns milt sagt bra. Jag är säkrare än någonsin på att jag är Centerpartist och låt mig beskriva varför.

Jag tror inte på ett vi- och dem-samhälle. Jag vågar tro på ett inkluderande samhälle som kännetecknas av tolerans, värme, social hållbarhet, frihet, trygghet och en tro på framtiden. Jag vet att samhället inte är färdigbyggt och därför har jag valt att engagera mig i politiken. Jag gick med i Centerpartiets ungdomsförbund för snart 12 år och det gjorde jag därför att Centerpartiet är det enda parti som kan förena värme och hållbartet med möjligheten att själv få bestämma mer över sitt liv. Centerpartiet ser till de som har det sämst i samhället samtidigt som vi låter människor utvecklas efter sin förmåga. Vi är jordnära och fast förankrade i verkligheten. Vi är inget elitistiskt parti där uppifrånlösningar och förståsigpåare får diktera villkoren för människor. Vi är ett parti som lyssnar på människor i deras vardag och i deras liv.
Det är en sak att gå med i ett parti med sådana åsikter men för att stanna i ett parti behövs det något annat än vettiga åsikter och värderingar. Den värme och det välkomnande jag fick när jag gick med i Centerpartiets ungdomsförbund är jag evigt tacksam över. Jag minns den första CUF-kursen jag gick på i Eksjö och hade precis startat upp CUF-avdelning i Ronneby efter att den varit sovande i flera år. Det första jag möttes av var en förbundsledning och en förbundsordförande Malin Svensson som lovordade vårt projekt, dels redan vid välkomnande till kursen och dels från scenen. Tänk att som ny medlem i ett politiskt ungdomsförbund få höra att man verkligen har gjort något, och dessutom från förbundsordförande. Det var ju hur stort som helst. Flertalet CUF-kurser, CUF-stämmor och så småningom C-stämmor och ett engagemang i Centerpartiet har skapat politiska vänner som är oändligt betydelsefulla. Jag skulle inte kunna tänka mig ett liv utan den gemenskap som Centerpartiet har givit mig. Tack Centerpartiet!

Nu sjuder det av aktivitet i Centersverige och alla Centerpartister är på ett eller annat sätt engagerade i det remissarbete som nu sker. Jag hoppas att så många som möjligt tar chansen att tycka till om partiprogrammet. Det har jag gjort. Min åsikt är att grunden i partiprogrammet är bra skrivet. Till detta vill lägga in mycket värme, social omsorg och även stryka delar som jag inte alls gillar. När jag reser mig från stämmobänken (jo jag är ombud) så är jag övertygad om att jag gör det med stolthet över vårt nya ideprogram.

Inga kommentarer: