onsdag, februari 06, 2013

Nätomtanke - Deal?

Dessvärre hade jag inte möjlighet att se uppdrag granskning ikväll som behandlade ämnet näthat, men jag ska se det så snart jag har möjlighet.
Näthatet har funnits så länge internet har funnits. Denna typ av hat är precis som annat hat avskyvärt. Många av de som sprider hatet på nätet är anonyma eller gömmer sig bakom fiktiga namn i kommentatorsfält eller liknande. Andra använder sina riktiga namn och sprider sin dynga. Men det gemensamma är att det är någon som på tryggt avstånd sprider hatkommentarer om andra. Kommentarer dessa fega ynkryggar aldrig skulle våga säga rakt till personen de ger sig på. Men på nätet är det lättare att skriva något eftersom man inte kan se reaktionen eller måste försvara sitt uttalande. 

Många är de bloggar och twitterkonton som producerar hyllmetervis med dynga varje dag vars enda syfte är att smutskasta andra eller att få upprättelse för egna misslyckanden genom att hoppas att omgivningen också misslyckas. Inte sällan uppenbarar de sig på twitter genom tecknade profilbilder, olika typer av korsriddarsymboler eller liknande. Frågan vad man ska göra åt detta är inte så lätt. Rättshaverister är så upptagna av detta att de inte ser något fel i det de gör och sporras naturligtvis av att man bemöter det de säger, väldigt klassiskt. Ska man polisanmäla? Jag vet inte. 

Jag tycker att vi istället för näthat börjar med lite nätomtanke istället. Deal?

Inga kommentarer: