lördag, mars 03, 2012

Svar till Johan Sandberg (fp)

För någon vecka sedan förklarade jag i Sydöstran och BLT att jag gärna ser att läsplattor introduceras så tidigt som möjligt i skolan. Kanske ska man göra som i Hässleholm och köra igång med läsplattor redan i förskolan?
I vilket fall blev Johan Sandberg (fp) upprörd över att jag kritiserade Jan Björklund och han skrev därför en insändare i Sydöstran. Snabbt efter detta svarade jag på insändaren men vad jag kunnat se har mitt svar inte publicerats i Sydöstran. Därför publicerar jag svaret här på min blogg. Här kommer det:


I sin insändare i Sydöstran den 14/2 uttrycker Johan Sandberg (fp) sin förvåning över att jag kritiserat Jan Björklund för denne motstånd mot läsplattor. Johan ifrågasätter vidare min pedagogiska insikt och förklarar slutligen att jag bör ägna mig åt att se till att Ronneby har Sveriges bästa skola istället för att ägna mig åt populistiska utspel.
Låt mig först förklara; Jag har troligtvis lika lite pedagogisk utbildning som major Jan Björklund, men vilket samhälle får vi Johan Sandberg om endast bönder får tycka till om Jordbrukspolitiken, lärare om skolpolitiken och ekonomer om skattepolitiken? Jag säger inte heller att läsplattan skulle vara lösningen på alla problem i skolan, men jag är övertygad om att ny teknik inte används i för stor utsträckning idag, utan snarare tvärtom. Hässleholm, liksom Sollentuna börjar nu med läsplattor i förskolan och jag tror de gör helt rätt. Små barn kan idag utan problem hantera datorer och läsplattor men vilket stöd får de för att använda dessa i skolan idag?
Det jag kritiserar är Jan Björklunds motstånd mot ny teknik i klassrummen. Björklund hotar även med skolinspektionen om inte Sollentuna omedelbart avslutar läsplatteprojektet. Jag tror inte att detta är rätt väg att gå. Jag tror att flexibilitet istället för pekpinnar i skolan är vägen vi ska välja.
Vidare förvånar mig Johan Sandbergs insändare något då folkpartiet i utbildningsnämnden också varit drivande för att få igång utredningen om 1-1, dvs en dator till varje elev. Jag har känt en glädje i att folkpartiet i utbildningsnämnden liksom jag anser det viktigt med teknikutveckling i skolorna och jag hoppas inte att folkpartiet ändrat kurs eller åsikt i frågan. Jag är sedan förra året nämndens vice ordförande och jobbar stenhårt, tillsammans med folkpartiet för att skapa Sveriges och världens bästa skola. Och du Johan; diskussionen om hur vi höjer måluppfyllensen i kommunens skolor, minskar mobbingen och hur våra barn ska känna glädje och energi genom hela skolgången går alldeles utmärkt att förena med teknikoptimism och visioner. Välkommen in i diskussionen

Inga kommentarer: