söndag, januari 30, 2011

Ett första inlägg i valanalysdebatten

Centerpartiets valanalys släpptes för någon dag sedan och jag håller som bäst på att studera den. Det är en gediget och stort arbete som lagts ner. Även om jag bara precis påbörjat läsandet så har diskussionerna i media mycket handlat om att man ber moderaterna att släppa fram de tre andra partierna och ge dem utrymme. Visst, det kan vara ett medialt problem för oss att moderaterna har en så stor andel ministrar och dessutom många av de riktigt tunga posterna, men jag tror inte att det är det som är felet. Man ska aldrig skylla sina egna misstag på andras framgång. Jag tror för egen del att i varje val tenderar det att gå extra bra för ett borgerligt parti och att detta tar de flesta allmänborgerliga väljare då man som väljare gärna vill identifiera sig som en vinnare. Det är förklaringen till att moderaterna gick så bra men inte förklaringen till att det just var moderaterna som gick så bra om ni förstår vad jag menar. Det kunde precis lika gärna ha varit Centerpartiet som kommit in i en positiv spiral veckorna innan valet för att locka till sig en stor andel av de allmänborgerliga väljarna. Men vi lyckades inte komma ut ur den massmediala skuggan. Jag tror det är viktigt att ställa just den fråga som väljarna ställer sig och att presentera en lösning som dessutom är relevant för frågeställningen. Där tror jag att vi måste bli bättre. Jag är helt övertygad om att vi inte hade många frågor i valet som väljarna kände var just deras hjärtefråga eller som gav svar på deras problemformulering. RUT-avdraget var nog undantaget i sammanhanget. Vi lyckades driva den frågan på ett mycket skickligt sätt och Maud Olofsson har på ett förtjänstfullt sätt haft RUT som sitt skötebarn och att vi drev denna frågan kan säkert vara en förklaring till att vi gick så bra i Stockholms innerstad. Den viktiga frågan för centerpartiet att ställa sig nu är " Vad gjorde stockholmscentern som inte vi andra gjorde"? och "hur kan vi hitta problemformuleringar som håller över tiden" ? Vi vill ju inte öka snabbt inför nästa val för att sedan sjunka tillbaka igen. Det måste vara en uthållig tillväxt av partiet. Men jag är fullkomligt övertygad om att arbetet som nu startat kommer att mynna ut i något bra. Centerpartiet kommer ha framgångar framöver. Min första analys av eftervalsanalysen är att vi inte kan skylla vår tillbakagång på andra utan vi måste ta oss i kragen och själva ta plats.
När jag läst hela rapporten återkommer jag med ytterligare kommentarer.

Inga kommentarer: