söndag, november 21, 2010

En socialdemokrati i sönderfall inte nödvändigtvis bra för alliansen

Den som missat att Mona Sahlin avgick för en vecka sedan finns nog inte. Mona Sahlins tid i storpolitiken är nog historia nu. Problemet för hennes del är att hennes politiska karriär nog skulle ha avslutats för 15 år sedan. När Sahlin kom tillbaka till politiken (-98 vill jag minnas) så hade svenska folket inte förlåtit henne och historien visar nu att så blev det aldrig. Hon fick ingen comeback utan ledde partiet till det sämsta valresultatet sedan 1914. Jag betvivlar dock inte att Mona säkerligen har väldigt många kvalitéer och kommer säkerligen att få en lysande framtidn utanför politiken, men i förtroendebranschen hade hon inget att hämta.

Nu ska det väljas en ny socialdemokratisk ledare och vem aspirerar på partiledarposten i detta parti? Två personer har väl rakt ut förklarat att de står till förfogande för jobbet. Veronica Palm och Mikael Damberg åsyftar jag. Främst är det Veronica Palm av dessa bägge som det skrivits om i veckan. Jag kan konstatera att om hon blir vald till s-ledare kan alliansen mer eller mindre luta sig tillbaka för ytterligare fyra år vid makten 2014. Förutom det faktum att Veronica är relativt ung finns där inga som helst tendenser mot förnyelse. Inga av de punkter som väljarna har förklarat att de ratade sossarna på grund av har Veronica givit stöd åt omprövning. Veronica vill återinföra förmögenhetsskatten, avskaffa rut och höja inkomstskatten för alla som jobbar. Är det någon som känner igen politiken? Japp, det var denna politik s förlorade valet på. Mest komiskt blir det när Veronica ska förklara sitt ställningstagande kring förmögenhetsskatten i dagens industri " Ett passivt kapital som gör ingen nytta" är Veronicas definition av förmögenhet. Nejmen så bra då, nu har sosseritet än en gång förklarat för oss hur vi ska leva våra liv och vad som gör nytta och vad som inte hör nytta. Vänta bara till de börjar peka ut annat som inte gör nytta och annat som gör nytta. Det kan ju aldrig någonsin vara så att jag bestämmer huruvida de pengar jag sparat ihop gör nytta eller inte. Vilken oerhörd tur vi svenskar har som har blivit försedda men en så godhjärtad socialdemokrati som på ett förtjänstullt sätt framlägger fakta kring vad som gör nytta och inte. Då slipper jag ju det besutet själv.
Jag är kluven till hur sossarna bör hantera Palm. Å ena sidan garanterar hennes partiledarskap en fortsatt alliansregering men å andra sidan är jag av den uppfattningen att de svenska borgerliga partierna behöver ett starkt motstånd från sossarna och vänsterpartierna för att utvecklas och komma med nya idéer. Inom några veckor bör det stå klart vem valberedningen nominerar och då kan vi mer ingående dra slutsatser kring politikens riktning och innehåll. Det här är ju bättre än den bästa sit-com. Tur att man betrakar eländet från utsidan.

Inga kommentarer: