måndag, augusti 25, 2008

Jag ställer upp

Den 7 Juni 2009 är det dags för oss att välja. Då är det val till Europaparlamentet och nya europaparlamentariker skall väljas, och tro mig det spelar roll vilka vi skickar till Bryssel och Strasbourg. I förra EU-valet gick Centerpartiet ut och lovade att kämpa för ett smalare men vassare EU. Centerpartiets parlamentariker Lena Ek har företrätt denna linje på ett exceptionellt bra sätt. Men för att kunna driva en mer aktiv politik behövs fler parlamentariker från Centerpartiet, fler centerpartister som kan vara med och bygga en europapolitik byggd på öppenhet och framtidstro och där det ständiga mottot är ”smalare men vassare” för det är ju det som vi tror kommer att bli EU:s styrka. Vi vill inte ha ett EU som lägger sig i hur böjda gurkorna skall vara eller hur lekplatser skall vara utformade, de frågorna klarar vi så bra själva men när det kommer till att utforma en smidig marknad, brottsbekämpning och om infrastruktur finns det mycket att göra i europapolitiken. Egentligen är det hela inte så svårt, om EU skall syssla med allt finns det inte någon riktig energi att lösa de gränsöverskridande frågorna.

Om jag får förmånen att företräda Centerpartiet och dig i Europaparlamentet så lovar jag att europapolitiken inte blir sig lik. Genom att ständigt ifrågasätta och komma med kreativa infallsvinklar tillför jag något nytt och fräscht till politiken. Jag vill vara med och skapa ett Europa som med hjälp av de ursprungliga värderingarna om fred, öppenhet och samarbete tar sig an framtidens utmaningar och problem. Det är en slagkraftig politik som vågar förändra med Europas historia i bagaget. Efter sommaren 2009 är det dags att dra igång arbetet i europaparlamentet och låt oss starta direkt, det finns ingen tid att förlora.


Med vänliga Hälsningar

Tim Svanberg



3 kommentarer:

Anonym sa...

Lycka till Tim! Du har min röst!

Anonym sa...

får du nog läsa på lite innan du får förtroendet,vad jag minns fick du sluta i Ronneby som ersättare då du inte var skriven där :-)

Tim Svanberg sa...

Tack så mycket Martin för det förtroendet:-)
Vad gäller anonym så har du delvis rätt. Jag fick inte bara sluta mina ersättaruppdrag utan även ordinarie uppdrag. Det är nog ingen större hemlighet. Kan läsas i både BLT och Sydöstran. Om man inte är skriven i en stad så måste man avsluta uppdragen, inget konstigt med det. Det konstiga ligger snarare i din anonymitet