onsdag, januari 31, 2007

Homogiftemål?

Ska komosexuella få gifta sig i kyrkan? Skall äktenskapet vara könsneutralt? Ska präster själva få välja om de vill viga homosexuella? Flera personer har de senaste dagarna frågat mig kring dessa frågor och jag tyckte att det kunde vara en finess att svara på detta här. Om homosexuella ska få gifta sig i kyrkan är en icke-fråga då den redan är avgjord. Men på frågan 0m präster själva ska få välja om de vill viga homosexuella eller ej svarar jag Ja. Det är en självklarhet att präster som har en religiös övertygelse som motsätter sig detta måste få välja om de vill viga eller ej. Allt annat är förkastligt.

Vad gäller sista frågan om äktenskapet ska vara könsneutralt svarar jag Nej, det ska inte vara könsneutralt. Och detta på grund av att äktenskapet per definition är en institution mellan en man och en kvinna. Därför är det inte möjligt att klassa äktenskapet som könsneutralt. Men däremot är det min bestämda uppfattning att registrerat partnerskap mellan homosexuella ska ge precis samma rättigheter som äktenskapet för med sig.

Det är ganska viktigt dock att jag betonar att detta är min personliga uppfattning och inte CUFs.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Frågan avgjord?...

Är det bara präster som ska få välja? den kristna församlingen består inte endast av präster. Cermonier i församlingens lokaler är uttryck för församlingens tro. Ska en församling tvingas om prästen vill?

Tim Svanberg sa...

Svaret på din fråga är att om församlingen som sådan är emot homovigslar skall denna givetvis också få neka. Det anser jag vara en självklarhet.

Anonym sa...

Enligt de nya bestämmelserna är församlingarna tvingade och det är församlingens kyrkoherde som måste se till att det sker (även om han också skulle vara för de homosexuella)