onsdag, november 29, 2006

Tragisk koallition i Ronneby

Igår var det kommunstyrelsesammanträde i Ronneby. Ronneby styrs efter valet av en ohelig allians av s,fp och kd. Ett styre som jag är mycket kritisk till. Enligt mig går det inte att förena dessa ideologier och komma fram till något konstruktivt. Det har kommunalrådet och fps förhandlingsman tillika fullmäktiges ordförande dessutom själva erkänt. De ideoligiska frågorna kommer att läggas åt sidan och endast frågor där de idag är eniga skall lösas. På det här viset för man inte kommunen framåt. Jag är mycket kritisk. Extra kritisk är jag dessutom över att de styrande inte har en majoritet bakom sig utan endast 23 av 49 mandat. Det är en mycket svag koallition som består av valets tre förlorare i Ronneby.

I går skulle budgetalternativen diskuteras och beredas i KS. Som väntat lyckades vi i C inte få majoritet bakom vårt alternativ. I de styrandes budget ligger extra anslag till politikerna genom att man utökar kommunstyrelsens arbetsutskott med ytterligare en helårsavorderad politiker. Detta för att tillfredsställa folkpartiet som är för små för att få en ordinarie plats där. Det är tragiskt att de styrande väljer att dra på sig ytterligare utgifter i form av extra arvoden.

I December skall kommunfullmäktige besluta om budgeten och Centerpartiet skall slåss för sin budget, dessvärre förväntar jag mig inte att vi får gehör för vår.

Inga kommentarer: