tisdag, oktober 17, 2006

LO är oansvariga


Att LO inte tycker om den borgerliga budgeten som lagts fram är det väl knappast någon som blir förvånad över. En organisation som snarast kan beskrivas som Socialdemokraterna 2 ska inte tycka om en budget från ett annat parti. Det tillhör spelet. Det var länge sedan jag slutade betrakta LO som fackförening. Jag ser dem numera som ett politisk parti med en tydlig ansvarslöshet som grund.

I går intervjuades LO-företrädare i en ICA-butik om hur budgeten skulle slå emot dem. Enligt dessa personer skulle det blir mycket minus för deras skull eftersom egenavgifterna höjs. Det är sant att egenavgifterna höjs men som kompensation får de sänkt skatt som vida överstiger höjningarna i egenavgifterna. Att de sedan utan att förklara varför påstår att skattesänkningarna inte är kompensation nog för detta passerar de en gräns och blir enbart partipolitiska. Jag tror det är dags för LO och dess förbund att sluta agera socialdemokratiska partimegafoner om de vill återupprätta det skadade förtroendet.

Det gör mig dessutom orolig när de går ut och säger att strejker inte kan uteslutas för att gåe mot den borgerliga politken. Med andra ord tänker LO gå emot den demokratiskt framröstade regeringen och strunta i folkviljan.

Det anser att den nya regeringen måste våga diskutera huruvida LO:s starka maktpositioner som vida överstiger demokratin är rimliga i en modern demokrati. Jag tycker inte den är rimlig.

Inga kommentarer: