söndag, oktober 15, 2006

Häxjakten på Stegö Chilò

Nu är jag återigen igång med bloggandet efter valet. Efter att ha vilat ut under en månad ungefär börjar jag sakta med säkert att påbörja mitt engagemang igen. Bloggandet är ett första steg. Jag känner att det är mycket viktigt att få kommentera häxjakten på kulturminister Cecilia Stegö-Chilò.

Idag meddelar transportarbetareförbundet att man polisanmäler kulturministern för att hon fram till början av 2000-talet anlitat svart arbetskraft. Det är självklart ett mycket stort problem att skattesystemets stelbenthet fått ministern att anita "svart" barnflicka. Det måste genast föras en bred och analytisk diskussion om det Svenska skattesystemet som uppenbarligen har en mycket låg acceptansnivå.

"Att anlita svart arbetskraft är olagligt och måste utredas av polis och
åklagare. Det är min plikt att anmäla eftersom vi har arbetat mot svart
arbetskraft, säger tranports ordförande Per Winberg till DN"

Huruvida fackförbundet såg som sin plikt att anmäla före detta Statsminister
Göran Persson vid sitt brott mot arbetsmiljölagen låter jag vara osagt men det
är mycket tydligt att polisamälan snarare har politiska motiv än något annat. För mig är det mycket viktigt att ha en förlåtande attityd mot sina medmänniskor. Hennes anlitande av svart arbetskraft ska inte försvaras men man måste fråga sig om man för all framtid är diskvalificerad att bli statsråd om man har gjort fel i sitt förflutna. Jag tycker inte det, och det tycker antaligen inte Per Winberg heller. Jag är övertygad om att Socialdemokrater, vänsterpolitiker, fackföreningspampar och kultureliten är livrädda nu. De kunde inte i sin vildaste fantasi inbilla sig att en nyliberal kunde bli kulturminister. Därför vill de använda alla till buds stående medel för att bli av med henne.

Sveriges kulturelit anser att ju mer bidrag och stöd till kultursektorn man förespråkar desto bättre kulturpolitiker är man. Med andra ord är det inte konstigt att de inte tycker om nyliberaler eftersom vi har ett annat perspektiv på tillvaron. Frågan måste ställas om det är demokratiskt moraliskt att till varje pris få ett statsråd avsatt på grund av sin politiska övertygelse. Jag vill uttala mitt fulla stöd för Cecilia Stegö-Chilò som kulturminister. Jag tar däremot starkt asvtånd från alla vänsterpolitiker som vill kväva kulturdebatten med absurda anklagelse mot ministern. Jag stöder en liberal kulturpolitik och vill diskutera en sådan och jag är övertygad om att Cecilia har mycket att tillföra kultursektorn.

Inga kommentarer: