lördag, april 21, 2012

Ronneby sist igen?

Så är det nog många som vill beskriva den mätning som kom i onsdags. Mätningen jag pratar om är SKLs öppna jämförelser som kommer 1 ggr/år och avser grundskolan i hela Sverige. Ett antal mätkriterier sammanställs och rankas. Ronneby kommuns grundskola kommer genomgående lågt i hela mätningen och är mycket tråkig läsning.
Är det så att alliansen inte lyckats vända trenden i Ronnebys skolor ? Är det så att det arbete vi påbörjat i Ronneby inte givit de resultat som önskas ? Det finns de som redan nu dragit de slutsatserna och påstår att alliansen misslyckats. Då får jag be dem som gör detta att lugna sig en aning. Eller till och med lugna sig ganska mycket. Första frågan man ställer sig när man tittar på en mätning bör vara hur relevant den är? Det vill säga, mäter den relevanta data och vilken tidsperiod avser mätningen. På den första delen är säkert svaret ja. Jag tror den mäter relevanta data till stora delar. Man kan förvisso fråga sig om Salsa är särskilt framgångsrikt. SALSA är alltså ett förväntat värde. utifrån ett antal kriterium skriver man ut vad kommunens ungdomar bör ha för resultat och därifrån ser man sedan om man presterar bättre eller sämre än vad man förväntade sig. Den biten är jag väldigt kritiskt emot men återkommer till det i ett annat inlägg. I övrigt handlar det mycket om meritpoäng och andel elever som klarar fullständiga betyg.

Den andra frågan jag ställde var: Vilket tidsperiod är det som avses? Mätningen avser läsåret 2010/2011. Det vill säga de elever som gick ut grundskolan vårterminen 2011. Det vore ett rätt magstarkt påstående av mig att säga att alliansens politik i Ronneby hade givit effekt efter endast några få månader vid makten. Det är alltså så att de öppna jämförelser vi ser är bokslutet för den socialdemokratiska tiden vid makten. Och vad gäller skolan och skolpolitik tar det mycket lång tid att vända trenden. Insatser som görs i tidiga åldrar tar ju 7-9 år innan de märks i utgångsbetyg. Frågan om vem som bär ansvaret för att Ronnebys skolor hamnar långt ned i rankingen är måhända intressant att ta men jag tror det är viktigare att vi gemensamt anstränger oss för att vända trenden.

Samtidigt är man inte ärlig om man säger att allt är nattsvart. I exempelvis engelska är eleverna i Ronneby klart bäst i Blekinge.

Jag är övertygad om att vi nu verkligen har förutsättningar att fortsätta arbetet med att förbättra resultaten för eleverna i Ronnebys skolor. Alliansen har skjutit till pengar till skolan i Ronneby detta år och ser man över en tvåårsperiod handlar det faktiskt om 5 miljoner mer än socialdemokraterna. Det tror sjutton att 5 miljoner kronor gör skillnad. Jag är fylld av tillförsikt.

Inga kommentarer: