fredag, augusti 21, 2009

Kvotering Nej tack

Om Mon Sahlin vinner valet nästa år lovar hon att framtvinga kvotering i börsbolagens styrelse. Ett aktiebolag är en sammanslutning mellan olika personer i syfte att bilda bolag. Förslaget är så sjukt att det egentligen inte ens behövs argumenteras mot. Det framförs ofta argument mot kvotering som lyder ungefär så här.

1. Som kvinna vill man inte vara invald i en styrelse enbart beroende av sin könstillhörighet.
2. Problemet löser sig själv på sikt, jämställdheten går framåt.

Båda argumenten ovan är nonsensargument i sammanhanget. Argumenten gör inget annat än att befästa Sahlins värdlsbild. Den första frågan man måste ställa sig är: Är det egentligen ett problem att en frivillig sammanslutning själva får välja vilka de skall representeras av? Självklart inte. Om jag bildar ett aktiebolag och själv innehar majoriteten av aktier, väljer självklart jag själv vilka jag vill ha i bolagsledningen. Jag skulle i det läget betacka mig för Sahlins inblandning. Men om det är så viktigt i just börsbolag att ledningen består av 50 % män och
50 % kvinnor varför gör inte Mona Sahlin likadant i svenska förhållanden. Varje förhållande
måste bestå av 50 % kvinnor och 50 % män. Med andra ord har Mona Sahlin med sina logiska kullerbyttor redan nu tagit ställning mot homosexuella relationer. Men självklart är kvotering i börsbolag bara ett första steg.

Mona Sahlin, snart i ett sovrum nära dig.

Inga kommentarer: