måndag, juli 02, 2007

På väg mot grundtrygghet

Idag går Magnus Andersson, förbundsordförande CUF och Gustav Andersson, landstingsråd i Stockholm ut med en artikel om grundtrygghetssystem. Det vill säga att alla får samma ersättning vid sjukdom och arbetslöshet oavsett tidigare inkomst. Det resonemanget bygger på att staten inte har till uppgift att betala för inkomstskillander och det kan jag bara instämma i. Jag tycker nog att det är rimligt att en arbetande städerska tjänar mer än en arbetslös fd direktör. Grundtrygghet är det enda rätta men enormt provokativt. Det skulle helt kullkasta dagens system med A-kassor och olika inkomstbortfallsprinciper med massor av undantag. LO är naturligtvis vansinniga eftersom deras makt ytterligare skulle beskäras. Det är ett spännande steg som Magnus och Gustav tar och hoppas att hela Centerpartiet och Alliansen vågar haka på.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Dags att ändra länken till min blogg! Hoppas allt är bra!

Tim Svanberg sa...

Just det. Det fixar vi. Det är bara bra med mig. Hur är det själv i riksdagens korridorer?

Anonym sa...

Riksdagsledamoten Fredrick Federley räddade i natt en överförfriskad yngling vid Donners plats. Den unge mannen vinglade fram och tillbaka, nästan redlöst berusad, när Federley förbarmade sig över honom.

- Jag hjälpte honom i säng, berättar Federley för Politikerbloggen.

Killen hamnade inte i vilken säng som helst. Utan i Dominika Peczynskis.

Hon var övertygad om att det var Federley som kom och kröp ner i mörket och började skrika:

- Klä av dig! Klä av dig!

Den kraftigt berusade mannen vaknade snabbt till liv - och klädde av sig, enligt Politikerbloggens källor.

Anonym sa...

Utspelens mästare, riksdagsledamoten Fredrick Federley, kan ha hittat en ny kärlek under Almedalsveckan.

Han har vid flera tillfällen setts hångla med Niklas Holmberg, chefredaktör för tidningen Blått och politisk sekreterare på moderaternas riksdagskansli — bland annat när den stora kyssfesten ägde rum på Donners plats i onsdags kväll.

- Jag håller fast vid honom. Han är mycket trevlig! säger Federley till Politikerbloggen.

Anonym sa...

Jaha, detta var ju ett fint förslag. Jag hoppas att det kombineras med att alla betalar lika mycket i skatt. Inte? Varför ska några betala mycket mer och ändå inte ha möjlighet att få mer tillbaka?