tisdag, december 18, 2007

Segern är vår !!!

Jag kan knappt i ord beskriva vilken oerhörd glädje jag känner idag. Det är med stolthet jag idag kallar mig EU-medborgare. EG-domstolen har fattat sin slutgiltiga dom som nu skall gå tillbaka till arbetsdomstolen för beslut. Dagens dom som säger att Byggnadsfackets agerande är förkastligt och strider mot EG-rätt ger oss liberaler glädjetårar. Äntligen har rättvisan segrat!

För ungefär tre år sedan var vi många i CUF som stod på barrikaderna och visade på att byggnad agerade fel. I dag fick vi rätt. Detta avskräcker ändå inte LO-bossen Wanja Lundby-Wedin från att komma med kommentarer som gör en mörkrädd. I kvällens Aktuellt säger Wanja att "domen går att tolka på lite olika vis". Nej Wanja, domen är solklar, dina lakejer har begått mycket grova fel och har för detta fått bannor. Vidare säger Wanja något i stil med att domen på de stora punkterna är en seger för det svenska facket. Det skulle jag inte tro.

Frågan är nu vad som ska hända framöver. Det rimliga är nog att företrädare för Laval och arbetarna på det samma stämmer Byggnadsarbetarfacket på ganska rejäla belopp och att vi därefter kan lämna historien bakom oss med en seger för oss som tror på frihet.

Ni akn läsa mer om det hela här, här, här, här, här och här

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jupp - det är en bra dag för alla!

Anonym sa...

Bra dag för alla utom för svenskarna.

En sorgens dag för alla som anser att skäliga minimilöner är viktigt.

En sorgens dag för svenska arbetare och småföretagare.