onsdag, november 27, 2013

BTH är värt att kämpa för

Idag har jag haft ett givande samtal/möte om BTH (Blekinge tekniska högskola) och vikten av att vi säkrar en långsiktig finansiering av denna verksamhet. Jag hade blivit inbjuden som riksdagskandidat. För mig som Centerpartist är regionalpolitik viktiga saker och en högskola i Blekinge är i allra högsta grad regionalpolitik. Det finns de som anser att endast universitet och större högskolor har ett berättigande, att mindre högskolor runtom i landet inte håller någon högre kvalité. Jag är fullt medveten om att det finns de som inte vill vår högskola gott. Jag vill ta fighten mot dessa och förklara vikten av koppling närings/arbetslivhögskola, vikten av tillgänglig högre utbildning och decentralisering av de högre utbildningsinsatserna. I Riksdagen kommer jag arbeta för att våra mindre högskolor ska ha långsiktiga spelregler och vettig andel av anslagen. Stöd mig gärna i en kampen.

Det var hursomhelst en trevlig och givande diskussion som vi kan bygga vidare något riktigt bra utav.

Inga kommentarer: