onsdag, februari 08, 2012

Läsplattor i utbildning

I går framträdde jag i både Sydöstran och BLT om läsplattor i skolan. Detta är mycket intressant och viktigt. I dag lär sig små barn av sig själva att använda typ ipads och annan ny teknik såsom smartphones. Vad får de sedan för stöd för detta när de kommer till skolan? Jag vill mena att de får väldigt lite stöd för detta. Det får inte vara så att skolan inte hänger med i samhällsutvecklingen och släpar efter. Fortfarande har vi många skolor där den enda it-utrustningen man erbjuder är uråldriga stationära datorer som tar evigheter att starta upp. It-parken är föräldrar i skolorna vill jag mena. Då är frågan om vi ska lägga pengar på att uppdatera dessa eller försöka gå över till nya it-lösningar som dessutom kan ersätta böcker, papper och penna. I Sollentuna som är ett intressant exempel håller man på med detta med mycket goda resultat. Dessvärre har utbildningsminister Jan Björklund satt sig på tvären och försöker bromsa upp processen och hotar med Skolinspektionen om inte man drar tillbaka projektet. Väldigt olyckligt och jag har därför valt att skicka en iPad-manual till ministern för att visa att ny teknik inte är något att vara rädd för. Vi i centerpartiet har antagit en mycket teknikvänlig hållning och vår uppfattning är att it-lösningar bör påbörjad på mycket tidigt stadium i skolan.

Nu har vi lyckats få igång en debatt och jag hoppas att detta är någonting som kommer ett hålla i sig framöver. Under 2012 ska vi i utbildningsnämnden utreda 1-1-lösningar. Det vill säga en "dator" till varje elev. Vi får se var vi landar men debatten är i full gång.

Inga kommentarer: