tisdag, maj 13, 2008

Lögn, förbannad lögn och statistik (eller?)

Idag vill jag passa på att komma med ett länk-tips. factlab.se rekommenderas starkt. Förutom att få fram rankinglistor över världens länder och Sveriges kommuner vad gäller olika variabler kan man få fram samband och analyser av olika fakta samt jämföra dessa. Jättespännande för en statistiknörd. Jag roade mig med att hitta ett positivt samband mellan andelen socialbidragstagare och vänsterblockets väljarandel i kommunvalet 2006. Om man slår in den borgerliga alliansen så är sambandet negativt. Som sagt, gå in och lek med er på sidan.


www.factlab.se

1 kommentar:

Ol' Dirty $venne sa...

Är du också statistiknörd, Tim? Klart du är, du är ju finanskille precis som jag :-) Var sambandet signifikant? Vad var R2?

Statistik är kul! Jag ska in o lattja senare! *myser*